Pengenalan
Anak-anak
merupakan harta yang berharga bagi sesebuah negara. Ini kerana, anak-anak
inilah yang bakal meneruskan perjuangan generasi pada masa kini. Pada suatu
hari kelak, mereka ini mungkin sahaja menjadi pemimpin, ahli ekonomi , ahli
sukan dan sebagainya yang mampu memberi sumbangan kepada negara. Oleh itu,
anak-anak sepatutnya dijaga, diasuh dan dibentuk sejak awal lagi agar mereka menjadi
orang yang berguna kelak.
Selain
itu, anak merupakan anugerah Tuhan kepada umat manusia. Perkembangan anak-anak
amat bergantung kepada ibu bapa dan persekitarannya. Sekiranya, ibu bapa mampu
memberikan keperluan yang sepatutnya kepada mereka seperti kasih sayang dan
perhatian yang baik, mereka akan membesar menjadi orang yang baik. Namun, perlu
diingatkan juga bahawa faktor persekitaran turut mempengaruhi perkembangan
anak-anak. Oleh yang demikian, ibubapa dan anggota masyarakat yang lain
mestilah menyediakan persekitaran yang baik dan positif untuk mereka agar dapat
menjamin perkembangan anak-anak yang cemerlang baik dalam pencapaian akademik
mahupun sahsiah.
Usaha-usaha
untuk membentuk perkembangan yang sihat di kalangan anak-anak bukan hanya di
bahu para ibu bapa, tetapi setiap ahli anggota masyarakat tidak kira yang
muda-mudi remaja atau dewasa dan warga tua turut menyumbang kepada perkembangan
anak-anak. Dalam perkara ini, kerjasama, keprihatinan dan sikap tolong-menolong
haruslah ditonjolkan oleh setiap anggota masyarakat. Nilai-nilai seperti ini
akan mampu membantu pembentukan anak-anak. Sebagai contoh, sikap
hormat-menghormati jiran dan tolong-menolong akan mengajar anak-anak tentang
nilai-nilai hidup bermasyarakat.
Cadangan Untuk Meningkatkan Usaha Bagi Membentuk Perkembangan Yang Sihat Di Kalangan Anak-Anak .
1 Ibu
bapa
Golongan
ibu bapa merupakan golongan masyarakat yang pertama sekali yang memainkan
peranan penting dalam membentuk perkembangan yang sihat di kalangan anak-anak .
Ini kerana, mereka merupakan orang yang paling rapat dengan anak-anak. Anak-anak adalah amanah Allah kepada
manusia. Didikan awal kepada anak-anak amat mustahak dalam usaha merencanakan
masa depan hidup mereka kerana mengabaikannya bererti akan merosakkan ahli
masyarakat seluruhnya.
Pertama
sekali, ibu bapa hendaklah menjadi model yang terbaik dengan menghayati dan
mengamalkan ajaran agama sebenar. Ibu bapa yang soleh adalah model terbaik
untuk memberi pendidikan agama kepada anak-anak. Didik dan biasakanlah
anak-anak dengan tingkah laku dan kegiatan yang baik sejak anak kecil.
Ibu
bapa juga harus mendisiplinkan anak dengan kasih sayang bukan kekerasan kerana
ini akan menjadikan mereka berasa senang hati dan gembira untuk melakukan
sesuatu perkara positif. Anak juga perlu dilatih membuat kebajikan dan pada
masa yang sama menerima ganjaran atau pujian.
Selain
itu, ibu bapa seharusnya memenuhi masa lapang bersama anak seperti sembahyang
berjemaah, makan,membaca al-Quran dan bersukan. Hubungan akrab ibu bapa dan
anak akan memudahkan anak taat perintah ibu bapa kerana sudah wujud perasaan
saling hormat antara satu sama lain.
Ibu
bapa juga perlu bijak membaca setiap pergerakan anak. Simbol atau isyarat
tertentu boleh memberi gambaran tahap perkembangan anak. Kemahiran ini perlu
dipelajari ibu bapa dari semasa ke semasa. Kesabaran juga amat perlu dalam diri
ibu bapa kerana tiap-tiap anak walaupun dalam satu keluarga, mempunyai
personaliti yang unik dan berbeza antara satu sama lain.
2 Guru
Dalam
Islam, telah diajar tentang pendidikan. Rasulullah S.A.W. sendiri telah menjadi
guru dan teladan yang baik kepada umat manusia. Baginda bersabda yang
bermaksud: "Salah satu cara terbaik untuk membentuk akhlak mulia ini ialah
dengan cara pendidikan."
Dalam
hal ini, guru juga memainkan peranan yang hampir sama dengan ibu bapa. Antara
fungsi penting guru ialah menjadi
'Qudwah Hasanah' atau contoh teladan baik. Setiap tingkah laku guru hendaklah
dijaga kerana setiap inci pergerakan guru akan menjadi ikutan.
Guru
juga harus mempunyai sifat-sifat yang baik, antaranya ialah memiliki sifat
amanah, dedikasi, komited pada tugas, ikhlas, sanggup berkorban masa dan tenaga
. Tambahan lagi, guru juga hendaklah mengamalkan sikap suka membantu serta
membimbing dan berperanan sebagai 'role model' kepada pelajar. Sebagai seorang
guru , mereka perlulah bersedia bekerjasama dengan ibu bapa dalam usaha
membentuk insan Rabbani.
3
Rakan Sebaya
Dari
sudut psikologi, perkembangan anak-anak juga dipengaruhi oleh faktor
persekitaran seperti hubungan dengan rakan sebaya. Pengaruh rakan sebaya adalah
amat kuat terutamanya apabila anak-anak memasuki dunia remaja. Oleh itu, hubungan
dengan rakan sebaya hendaklah dijaga dan jangan biarkan anak-anak berkawan
dengan rakan-rakannya yang mengamalkan budaya negatif seperti ponteng kelas dan
tidak menghormati ibu bapa.
Antara usaha yang boleh dilakukan
ialah Program Pembimbing Rakan Sebaya
(PRS). Program ini merupakan satu program yang bermanfaat. Pembimbing Rakan
Sebaya ialah seorang pelajar yang telah dilatih dalam bidang kemahiran asas
kaunseling dan komunikasi. Ia berfungsi sebagai seorang pembimbing yang
berkesan kepada rakan sebaya, terutama kepada mereka yang memerlukan
pertolongan. Program ini telah diperkenalkan di sekolah-sekolah menengah
seluruh Malaysia pada tahun 1987.
Antara
matlamat PRS ialah membina budaya kasih mesra dan saling membantu di kalangan
pelajar dan membina pelajar yang yakin diri
dan menghayati nilai- nilai murni berasaskan kepada kepercayaan kepada Tuhan.
Pelaksanaan PRS ini merupakan satu usaha murni bagi membimbing rakan-rakan
sebaya yang lain agar tidak terjebak kepada perkara-perkara negatif seterusnya
membentuk satu persekitaran yang positif dalam perhubungan dengan rakan-rakan.
4
Anggota Masyarakat
Kerjasama
anggota masyarakat amat penting untuk menciptakan lingkungan yang baik bagi
perkembangan dan pertumbuhan anak-anak yang sihat.
Antara
usaha yang boleh dilakukan masyarakat setempat ialah mewujudkan kerjasama dan
persefahaman yang erat antara ahli dalam sesuatu kariah melalui kegiatan
gotong-royong dan seumpamanya supaya anggota masyarakat setempat dapat saling
mengenali antara satu sama lain serta dapat mewujudkan perasaan mengasihi anak
jiran seperti mana dia mengasihi anaknya sendiri.
Selain
itu, usaha yang lain ialah memartabatkan
seluruh institusi keagamaan Islam (mahkamah atau perundangan, pendidikan
masjid, zakat dan badan dakwah dan NGO lain) supaya peranan dan fungsi
institusi berkaitan dapat direalisasikan dengan berkesan.
Masjid
dapat memainkan peranan dengan menyediakan pengajian al-Quran kepada anak-anak
manakala mahkamah atau perundangan pula digerakkan bagi melindungi anak-anak
yang didera atau dibiarkan oleh ibu bapa
mereka.
Di
samping itu, masyarakat haruslah menggesa sektor pekerjaan sama ada kerajaan,
swasta atau korporat untuk menzahirkan budaya kerja dan budaya hidup sihat di
kalangan pekerja mereka. Ia boleh dilakukan dengan mengambil kira faktor
seperti penjadualan, kegiatan kekeluargaan, hari kelepasan dan lain-lain. Dengan
usaha ini, ibu bapa mempunyai masa yang lebih banyak dengan anak-anak mereka.
Masa yang diperuntukan ini boleh digunakan dengan mengadakan pelbagai aktiviti
yang mengeratkan hubungan kekeluargaan seperti Hari Keluarga, berkelah di tepi pantai,
melancong dan sebagainya.
5 Kerajaan
Kerajaan
turut boleh menyumbang kepada perkembangan anak-anak. Antaranya ialah
pelaksanaan Program PERMATA dan penguatkuasaan undang-undang perlindungan
kanak-kanak.
i)
Pusat
Anak Permata Negara (PERMATA)
Pusat
Anak Permata Negara (PERMATA) telah di wujudkan. PERMATA di wujudkan di bawah
penyeliaan Jabatan Pelajaran Malaysia (JPM), Kementerian Pendidikan Malaysia
(KPM) dengan membawa objektif untuk menerapkan modal insan di kalangan
kanak-kanak bermula dari peringakat umur 1 hingga 3 tahun.
Falsafah,
Fokus dan Rasional PERMATA ialah;
i)
Pendekatan yang
menekankan konsep setiap anak adalah individu yang berbeza.
ii) Oleh itu, Program ini berpegang pada falsafah
bahawa:-
•Setiap anak permata Negara
•Setiap
anak amat berharga
•Setiap anak adalah modal insan Negara.
•Pendidikan
awal kanak-kanak penting dalam perkembangan intelek, emosi, kognitif dan
komunikasi mereka. Melalui falsafah ini PERMATA berusaha untuk mencapai
objektif bagi menghasilkan modal insan negara yang cemerlang, gemilang,
terbilang dalam menuju wawasan sebagai Negara maju di masa hadapan. Dalam usaha
merealisasikan objektif program PERMATA, fokus diberikan kepada kumpulan
sasaran atau segmen tertentu di mana kumpulan sasaran PERMATA ialah kanak-kanak
berumur antara 1 hingga 4 tahun dengan tumpuan di kawasan bandar dan luar
bandar.
ii)
Dasar
Perlindungan Kanak-kanak
Dasar
perlindungan kanak-kanak telah diperkenalkan bagi menggalakkan setiap agensi,
organisasi dan anggota masyarakat memberi keutamaan kepada perlindungan
kanak-kanak sebagai tanggungjawab bersama. Dasar ini adalah selaras dengan
falsafah Konvensyen Mengenai Hak Kanak-kanak (CRC) dan Akta Kanak-Kanak 2001
yang juga menekankan prinsip perlindungan kepada kanak-kanak demi kepentingan terbaik
mereka.
Matlamat
Secara khususnya, Dasar Perlindungan Kanak-Kanak bertujuan untuk memastikan setiap kanak-kanak mendapat perlindungan daripada pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi. Dasar ini juga menjadi pemangkin kepada kesedaran dan komitmen semua pihak, termasuk setiap anggota masyarakat dalam melindungi kanak-kanak(http://www.jkmlabuan.gov.my/jkmlabuan/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=69 ; 24/02/2011, 9.30 p.m.)
Secara khususnya, Dasar Perlindungan Kanak-Kanak bertujuan untuk memastikan setiap kanak-kanak mendapat perlindungan daripada pengabaian, penderaan, keganasan dan eksploitasi. Dasar ini juga menjadi pemangkin kepada kesedaran dan komitmen semua pihak, termasuk setiap anggota masyarakat dalam melindungi kanak-kanak(http://www.jkmlabuan.gov.my/jkmlabuan/index.php?option=com_content&view=article&id=67&Itemid=69 ; 24/02/2011, 9.30 p.m.)
Pengenalan undang-undang
perlindungan ini akan dapat menjamin perkembangan anak-anak. Penguatkuasaannya
akan dapat membela nasib anak-anak yang tidak terbela dan selalu tertindas.
Kesannya, kes-kes penderaan anak-anak yang selalu dilaporkan di media massa
sekarang pasti akan berkurangan. Undang-undang seperti ini juga akan dapat
membela hak kanak-kanak yang sepatutnya mendapat keperluan yang sempurna dan
seterusnya membesar dengan baik.
6 Media Elektronik
Media
elektronik seperti stesen penyiaran juga boleh menyumbang kepada
mempertingkatkan usaha bagi melahirkan anak-anak yang baik. Antaranya ialah
dengan mengadakan pelbagai program-program yang berkaitan dengan kanak-kanak.
Bukan setakat program yang bersifat hiburan tetapi program yang memberikan ilmu
dan pengalaman kepada kanak-kanak.
Program-program Realiti Televisyen(Adik-adikku)
Bahagian Media
Elektronik dan Penyiaran (MEP) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dengan
kerjasama Radio Televisyen Malaysia (RTM) telah memperkenalkan rancangan
realiti televisyen Adik-Adikku.
Program ini berbeza
kerana ia mengetengahkan bakat 20 pendaie (pendakwah) kecil yang menunjukkan
persembahan melalui pidato disusuli dengan tarannum, nasyid, bacaan surah dan
sebagainya. Adik-Adikku yang berkonsepkan
hiburan dan pendidikan juga dilihat sebagai satu pendekatan dakwah Jakim yang
bermula dari peringkat bawahan.
Selain memenuhi
keperluan dan permintaan masyarakat untuk melihat sebuah program realiti
kanak-kanak yang tidak terbatas hanya kepada kebolehan bernyanyi atau berlakon
semata-mata, ia juga bakal membuktikan bahawa program realiti ini mampu
memaparkan karisma kepimpinan, mencungkil bakat semula jadi serta mendorong
terbentuknya jati diri di peringkat awal lagi.
Program realiti ini bertemakan
‘Insan Gemilang, Karisma Terbilang’ dan telah menerima hampir 500 penyertaan
pada peringkat permulaan. Program seperti ini akan dapat menjamin
perkembangan anak-anak yang sihat dan
cemerlang dari segi kognitf, kemahiran berkomunikasi dan nilai-nilai kerohanian
yang baik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan