Selasa, 7 Januari 2014

Definisi Kertas Kerja



Menurut  Abd Rahman  Abd Rasyid dan Yap Kim Fatt dalam Buku Bahasa Kebangsaan, kertas kerja merupakan hasil usaha tentang sesuatu yang dicatat atau dituliskan untuk dikemukakan kepada sesebuah kumpulan atau orang ramai dalam sesuatu bengkel atau seminar. Kertas kerja juga dibentangkan untuk urusan lain seperti perancangan sesuatu projek, kajian dan penyelidikan sesebuah jabatan, syarikat atau institusi tertentu. Menurut Kamus Dewan Edisi ke 4 pula, kertas kerja ialah markalah bertulis yang mengandungi perbincangan mengenai sesuatu persoalan dan cadangan tertentu.

Kertas kerja merupakan cadangan perancangan dan anggaran belanjaan bagi melaksanakan sesuatu aktiviti.  Sebarang kebenaran atau kelulusan aktiviti sekolah oleh pihak atasan banyak bergantung kepada perincian dan penerangan dalam kertas kerja. Jawatankuasa kerja yang bertanggungjawab perlu menyediakan kertas kerja ini dengan lengkap dan jelas khususnya dalam aspek sewaan atau belian. (Dr. Tam Yeow Kwai , 2010 ; Pengurusan Kokurikulum , m.s. 69).


          Kesimpulannya, kertas kerja merupakan satu hasil penulisan yang merangkumi cadangan perancangan untuk melaksanakan sesuatu aktiviti seperti lawatan sambil belajar atau sesuatu projek yang melibatkan perbelanjaan dan memerlukan kelulusan pihak atasan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan