Faktor-faktor Pembentukan FPK
Antara faktor-faktor yang menentukan
kandungan, matlamat dan aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan ialah faktor
agama, faktor sosial, faktor politik, faktor ekonomi, faktor individu, dan faktor
sejagat.
Faktor pertama ialah faktor agama yang
dianuti oleh para manusia di Malaysia. Agama Islam diklasifikasi sebagai agama
rasmi di negara ini. Deteran kepercayaan lain dianuti secara bebas berdasarkan
akta dan undang-undang negara.
Faktor kedua ialah faktor sosial yang
meliputi hierarki dan struktur masyarakat setempat serta kebudayaan.
Keharmonian masyarakat sekeliling bergantung kepada variasi amalan mahmudah
(mulia) umpamanya toleransi, bekerjasama, hormat menghormati dan sebagainya
demi penghasilan keadaan sosial yang stabil.
Faktor ketiga ialah faktor politik yang
menentukan ideologi negara lantas mempengaruhi dasar pendidikan. Matlamat
pencapaian perpaduan kaum menjadi asas pembentukan FPK yang berlandaskan Rukun
Negara, Dasar Ekonomi Baru (DEB) dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Faktor keempat ialah faktor ekonomi yang
mempengaruhi pembangunan dan kemajuan negara. Rakyat Malaysia terlatih dalam
variasi kemahiran yang dapat membantu negara memperkembang ekonomi menerusi
peningkatan daya pengeluarannya. Maka, sekolah teknik dan vokasional turut
diwujudkan demi penghasilan masyarakat yang beridentiti tinggi seiring
pembangunan negara.
Faktor individu adalah faktor kelima iaitu
potensi individu dapat dikembangkan melalui proses pendidikan. Potensi individu
ini meliputi aspek-aspek intelek rohani, emosi dan jasmani. Perkembangan
potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu akan menjadi insan yang
seimbang dan harmonis.
Insan yang seimbang dan harmonis sentiasa
mengamalkan sikap bersyukur, sentiasa menikmati ketenteraman jiwa serta
bersedia menghadapi cabaran hidup dengan tenang. Cita-cita melahirkan individu
yang seimbang dan harmonis merupakan pernyataan utama dalam FPK
Faktor terakhir ialah faktor sejagat.
Penggubalan FPK pula tidak terpisah dengan pengaruh perkembangan sistem
pendidikan antarabangsa. Sehubungan dengan itu, idea-idea yang dihasilkan
daipada seminar pendidikan antarabangsa pula membawa pengaruhnya ke atas FPK.
Misalnya, program pendemokrasian pendidikan, persarwajagatan pendidikan dan
pendidikan seumur hidup dirancang oleh UNESCO dalam tahun 1980-an telah
dimanifestikan dalam pernyataan FPK sebagai “Pendidikan di Malaysia adalah
suatu usaha berterusan…”. ini jelaslah mencerminkan konsep pendidikan seumur
hidup.
Akhirnya, keenam-enam faktor pembentukan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini menjadi disiplin ke arah pembentukan
peraturan yang menjadi prinsip yang seharusnya diamalkan para pendidik dan
sebagainya
Tiada ulasan:
Catat Ulasan