Pengenalan
Falsafah
Pendidikan Kebangsaan mengandungi idea dan pandangan yang rasional terhadap
pendidikan. Fungsi asas falsafah pendidikan ialah memberi panduan dan haluan
kepada pakar pendidikan untuk merancang atau mereformasikan sistem pendidikan
berlandaskan idea, konsep dan matlamat pendidikan negara kita Malaysia.
Sehubungan
ini, Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) telah dibentuk secara rapi dan teliti
oleh pakar-pakar pendidikan dengan mengambil kira seluruh aspek yang berkaitan
dengan keperluan-keperluan individu, masyarakat dan negara. Untuk membentuk FPK
yang boleh memberi panduan dan bimbingan yang manfaat kepada segala usaha
pendidikan, beberapa faktor yang berkaitan telah dipertimbangkan terlebih
dahulu. Antara faktor yang telah diambil kira ialah faktor agama, politik,
ekonomi dan sosial. Pada tahun 1979, telah tercatat dalam lipatan sejarah
pendidikan Malaysia dengan terbentuknya Falsafah Pendidikan Negara(FPN) yang
kemudiannya bertukar menjadi Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK). Pada masa itu, ahli jawatankuasa yang
diamanahkan telah membentuknya dengan membuat pertimbangan yang teliti dan
dihalusi dengan merujuk kepada Laporan Kabinet 1979, Rukun Negara, Dasar
Ekonomi Baru(DEB) dan Dasar Pendidikan Kebangsaan(DPK) serta beberapa aspek
lain.
1.1 Aspek Bagi Pembentukan
FPK
I.
Laporan
Kabinet 1979
Pertama
sekali, kita melihat aspek utama pembentukan FPK iaitu Laporan Jawatankuasa
Kabinet 1979. Berikut merupakan hasil daripada Laporan berkenaan.
Perakuan
191, Laporan Jawatankuasa Kabinet, 1979. Perakuan 191 menegaskan :
“ Pendidikan di negara ini
adalah untuk mencapai perkembangan murid yang menyeluruh, iaitu perkembangan
yang meliputi aspek kognitif atau intelek, jasmani, sosial, emosi, sikap dan
nilai-nilai etika pada murid-murid dan generasi akan datang. “
Laporan
Jawatankuasa Kabinet, 1979, dibentuk adalah hasil daripada maklum balas dan
laporan daripada Jawatankuasa Kabinet tahun 1974. Pembentukan Jawatankuasa Kabinet tahun 1974, adalah kerana
berlakunya peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969, pembentukan Rukun Negara(1970)
dan pelancaran Dasar Ekonomi Baru(1970). Peristiwa-peristiwa tersebut, telah
mendorong kerajaan mengkaji semula dasar pendidikan kebangsaan sebelum ini yang
kurang menitikberatkan perpaduan negara dan memajukan aspek sosial, ekonomi dan
politik untuk membangunkan bangsa dan negara.
Laporan
Jawatankuasa Kabinet, 1979, yang menitikberatkan aspek nilai hanya
diisytiharkan pada tahun 1998 dan dijelmakan secara rasmi melalui Falsafah
Pendidikan Negara pada tahun 1988.
Menurut
Akta Pendidikan tahun 1996, Falsafah Pendidikan Negara tahun 1988, telah
digantikan dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan pada tahun 1996 (Kementerian
Pendidikan, 1999).Falsafah Pendidikan Kebangsaan, 1996, berbunyi :
“ Pendidikan di Malaysia
ialah satu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan lagi potensi
individu secara menyeluruhdan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepada
kepercayaan dan kepatuhan kepada tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan negara.
“
Selain
itu, Laporan Jawatankuasa Kabinet, 1979 juga, telah menetapkan secara tersurat
dan tersirat penentuan wajah dan jenis warganegara Malaysia yang perlu dibentuk
melalui sistem pendidikan di Malaysia. Keperihatinan dan hasrat Jawatankuasa
tersebut dirakamkan seperti berikut :
“ Mereka bukan sahaja perlu cekap
bahkan perlu boleh berfikir dan bertindak dengan baik sama ada secara sendiri
mahu pun secara beramai-ramai dengan berpandukan punca-punca akhlak yang mulia.
Tegasnya individu yang lahir dari sistem persekolahan negara perlu selaras
dengan tujuan pembangunan kemanusiaan. “
Ringkasnya,
berdasarkan Laporan Jawatankuasa Kabinet, 1979, peranan pendidikan tidak lagi
hanya ditumpukan kepada perpaduan negara dan pengeluaran sumber tenaga manusia,
tetapi pendidikan turut ditumpukan kepada pembentukan keperibadian insan
selaras dengan pembangunan kemanusiaan. Falsafah
Pendidikan Kebangsaan(1996) telah menetapkan matlamat pendidikan negara dengan
jelas, iaitu pendidikan ke arah melahirkan insan, masyarakat dan warganegara
yang baik.
II.
Rukun
Negara
Salah
satu perlembagaan Malaysia ialah FPK. FPK dibentukan berlandaskan ideologi
kebangsaan yang digabungkan bersama dengan Rukun Negara.
Rukun
Negara digubal bagi memastikan perpaduan tercapai dan kekal dalam negara
Malaysia. Rakyat Malaysia wajib mendukung Rukun Negara. Aspek-aspek dalam FPK
diterapkan juga dengan nilai-nilai yang termaktub dalam Rukun Negara. FPK wajib
dijulang oleh semua rakyat Malaysia kerana pendidikan merupakan salah satu
aspek penting dalam memupuk perpaduan. Dengan FPK kita dapat melahirkan rakyat
yang sama ciri-cirinya.
III.
Dasar Ekonomi Baru
Dasar
Ekonomi Baru dirangka bukan sahaja untuk memupuk perpaduan malah ianya juga
bertujuan untuk mengurangkan perbezaan dalam ekonomi, sosial, kebudayaan dan
penempatan. Perpaduan antara kamu sebenarnya dapat dicapai dan perbezaan antara
kaum pula dapat dikurangkan melalui pelaksanaan FPK. Ini kerana, FPK menekankan
pembentukan individu yang menyeluruh sehingga dapat memajukan diri, keluarga, masyarakat dan negara.
IV.
Dasar
Pendidikan Kebangsaan
Dasar
Pendidikan kebangsaan pula merupakan satu dokumen yang mengandungi pernyataan
dasar dan strategik perlaksanaan agar dapat dijadikan garis panduan bagi semua
pihak yang terlibat dalam bidang pendidikan.. Dasar Pendidikan ini sebenarnya
turut mempengaruhi dasar pembentukan FPK.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan