Pengenalan
Fitrah
bererti sifat semula jadi, bakat atau pembawaan seseorang(Kamus Dewan Edisi
Ketiga ; m.s. 353). Fitrah merupakan perkataan bahasa Arab yang bererti sifat,
asal kejadian, kesucian dan bakat.
Setiap makhluk yang diciptakan Tuhan
di dunia ini mempunyai fitrah kejadian masing-masing. Seperti manusia, fitrah kejadiannya ialah
mengenali Tuhan yang telah menciptakannya. Menurut agama Islam, manusia
diciptakan hanyalah untuk menjadi hamba kepada Allah S.W.T. iaitu dengan
mematuhi segala suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Di samping itu, manusia diciptakan untuk
menjadi khalifah di muka bumi ini. Manusia dikehendaki mentadbir, mengurus dan
menjaga dunia ini berlandaskan syariat yang telah ditetapkan.
Namun, bilangan manusia di seluruh
dunia adalah begitu banyak sekali dan masing-masing menganuti pelbagai agama
dan kepercayaan. Masing-masing mempunyai pandangan tersendiri berkaitan dengan
fitrah kejadian manusia. Pandangan Ahli Falsafah Barat adalah berbeza dengan
Ahli Falsafah Timur. Begitu juga halnya dengan agama. Sebagai contoh, fitrah
kejadian manusia menurut agama Islam adalah berbeza dengan agama Hindu dan agama
Buddha. Masing-masing mempunyai perspektif yang berbeza tentang tujuan hidup
manusia dan bagaimana proses kejadian manusia.
Proses kejadian manusia adalah
mengikut proses-proses yang tertentu. Manusia adalah makhluk ciptaan Tuhan yang
istimewa di muka bumi ini. Manusia mempunyai pelbagai bangsa, budaya, bahasa
dan sebagainya. Menurut Dr. Montessori, semua manusia ada kecenderungan. Tanpa
mengira budaya, bangsa atau tempat tinggal, semua manusia mengikut hukum yang
sama bagi menggerakkan mereka untuk menunjukkan tingkah laku yang sama.
Semua
manusia terdorong untuk berkomunikasi, bersosialisasi, meneroka, berdikari,
bekerja, memberi perhatian, mengawal diri, mengekalkan kemamanan dan mencapai
kesempurnaan. Manusia juga berkecenderungan untuk menunjukkan sikap kasih
sayang dan ambil berat terhadap makhluk lain di dunia ini.(Haliza & Joy,
2009 ; Perkembangan Kanak-kanak, m.s. 2)
Kesimpulannya, kejadian manusia
mempunyai tujuan yang telah ditetapkan. Manusia mempunyai fungsi di dunia ini
sama seperti makhluk-makhluk lain. Kita sebagai manusia adalah sangat
memerlukan antara satu sama lain untuk meneruskan kehidupan agar dapat
bersama-sama memahami fitrah kejadian kita di dunia.
Konsep
Fitrah Manusia Dari Perspektif Biologi
Secara
biologi, manusia diklasifikasikan sebagai Homo sapiens, salah satu spesies dari
golongan mamalia yang dilengkapi otak berkemampuan tinggi. Ahli sosiobiologi berpendapat tingkahlaku manusia adalah
berasaskan arahan-arahan gen yang telah berkembang dalam diri manusia melalui
proses evolusi. Menurut teori ini, interaksi yang kompleks antara gen-gen
memberi manusia keupayaan dan kecenderungan untuk membentuk perilaku yang kejam
atau penyayang, bersikap altruistik atau tidak, beragama atau tidak, bergantung
kepada asuhan, pengalaman dan pengaruh budaya yang mencungkil potensi tersebut
daripada himpunan pengaruh gen dan diri manusia. Maka fitrah manusia daripada
perspektif biologi memperlihatkan asas-asas genetik seperti baka dan faktor
persekitaran dapat menyumbang kepada pembentukan personaliti dan tingkah laku
seseorang (Haliza & Joy, 2009 ; Perkembangan Kanak-kanak, m.s. 6).
Baka memainkan peranan penting dalam
mempengaruhi sifat semula jadi manusia. Kita
dapat melihat bahawa sifat-sifat tertentu individu kadang kala spesifik kepada
suatu kaum atau masyarakat. Misalnya sifat fizikal seperti ketinggian atau
bentuk badan. Selain itu, keupayaan dalam sesuatu bidang misalnya berlari.
Fitrah kejadian manusia juga mempengaruhi ketidaksamaan
yang dimiliki oleh seseorang. Baka mempengaruhi perbezaan individu dari segi
aspek kognitif, fizikal dan emosi. Baka boleh mempengaruhi potensi kognitif
seseorang. Sebagai contoh, ibu bapa yang mempunyai pelajaran tinggi akan mampu
melahirkan anak-anak yang bijak pandai seperti mereka. Ini kerana genetik yang
ada pada mereka boleh diwariskan kepada anak-anak mereka.
Perbezaan fizikal yang disebabkan oleh faktor baka boleh
dilihat pada setiap bangsa di dunia ini. Sebagai contoh, penduduk Amerika
Syarikat mempunyai tubuh badan yang lebih besar dan tinggi berbanding penduduk
Malaysia yang bertubuh sederhana. Di samping itu, warna mata juga berbeza, kebanyakan penduduk
Eropah dan Amerika mempunyai mata berwarna biru dan hijau dan ini berbeza
dengan penduduk Asia yang kebanyakannya bermata coklat dan hitam. Dari segi
emosi pula, ibu yang mengandung dan sentiasa menjaga emosinya akan melahirkan
anak-anak yang lebih tenang dan sabar.
Faktor
persekitaran juga menyumbang kepada perbezaan individu dalam fitrah kejadian
manusia. Latar belakang keluarga, pengaruh rakan sabaya, kebudayaan dan
kepercayaan masyarakat merupakan antara aspek yang menyumbang kepada perbezaan
individu yang disebabkan oleh faktor persekitaran. Setiap daripada kita adalah
berasal daripada latar belakang keluarga yang berbeza. Ada yang berasal
daripada keluarga yang mewah dan ada pula berasal daripada keluarga yang
miskin. Ini akan melahirkan perbezaan individu kerana kemampuan untuk menyediakan
keperluan dan kehendak keluarga adalah berbeza. Ini termasuk suasana isi rumah
yang mesra dan penuh kasih sayang, serta makanan yang berzat dan seimbang.
Dalam
aspek pengaruh rakan sebaya pula, hubungan dengan rakan sebaya turut
mempengaruhi personaliti seseorang. Seseorang yang berkawan dengan rakan-rakan
yang bersifat positif seperti rajin belajar dan mempunyai cita-cita tinggi akan
terpengaruh dan akan turut merasakan dirinya perlu melakukan perkara-perkara
yang dilakukan oleh rakannya yang lain.
Begitu juga sebaliknya, sekiranya seseorang berkawan
dengan rakan-rakannya yang selalu membuat kesalahan disiplin seperti ponteng
dan merokok, dia juga akan turut terpengaruh dengan rakannya tersebut. Oleh
itu, rakan sebaya sebenarnya mempunyai pengaruh besar terhadap seseorang dan di
sinilah pertimbangan yang sewajarnya harus dibuat oleh ibu bapa dan anak mereka
dalam aspek hubungan dengan rakan sebaya agar anak mereka menjadi seorang yang
berguna kelak.
Setiap
kelompok bangsa atau kaum di dunia ini mempunyai budaya dan kepercayaan
masing-masing. Budaya dan kepercayaan yang berbeza akan membentuk falsafah
hidup yang berbeza. Ini seterusnya menjadi cara hidup masyrakat berkenaan.
Masyarakat yang sihat akan lebih bertanggungjawab, rajin berusaha, bermoral dan
mempunyai pegangan nilai kerohanian yang tinggi.
Selain
itu, sumber teknologi dan peranan guru
di sekolah turut juga menyumbang kepada pembentukan perbezaan individu. Sesebuah negara yang mempunyai kemajuan
teknologi seperti Jepun akan menjadikan rakyatnya berbeza dengan rakyat negara
lain dari segi pemikiran dan daya kreativiti. Ini kerana, sumber pemerolehan
ilmu yang boleh dicapai oleh rakyat
sesebuah negara yang maju dalam teknologi adalah lebih pelbagai dan
mudah diperolehi. Contoh sumber maklumat atau ilmu yang mudah diperolehi ialah melalui
suratkhabar, majalah, televisyen, radio dan internet.
Dalam aspek peranan guru pula, guru
yang penyayang akan cekap menguruskan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang
akan melahirkan murid yang berilmu, dan berketrampilan serta berakhlak mulia.
Di samping itu, pengajaran guru yang bersifat memotivasikan pelajar akan mampu
melahirkan murid yang sentiasa bersemangat untuk menggapai kejayaan berbanding
dengan pengajaran guru yang biasa.
Konsep Fitrah
Manusia Dari Perspektif Keagamaan
Agama
ialah kepercayaan kepada Tuhan dan sifat-sifat serta kekuasaan Tuhan dan
penerimaan ajaran dan perintah-Nya ataupun kepercayaan kepada yang Maha
Kuasa(Kamus Dewan Edisi Ketiga ; m.s. 12)
Agama ialah satu set kepercayaan, nilai dan amalan yang
berasaskan pengajaran. Agama menyediakan satu model atau “blueprint” untuk diri
dan masyarakat dalam pembentukan nilai dan amalan. Ia memberi kepuasan emosi
kepada penganutnya. Ia membantu manusia memahami kehidupan yang penuh cabaran.(Haliza
& Joy, 2009 ; Perkembangan Kanak-kanak, m.s. 3).
Kesemua
agama di dunia ini adalah mementingkan kebenaran dan mengajar perkara-perkara
untuk kebaikan. Sekiranya ajaran dan
amalan keagamaan dihayati sepenuhnya dalam kehidupan seseorang, ia boleh
melahirkan manusia yang sempurna. Setiap individu akan berusaha untuk memberi
makna kepada kehidupannya. Usaha ke arah ini bergantung kepada tahap
perkembangan individu tersebut, budaya serta kepercayaan keagamaannya.
Fitrah
manusia mengikut perspektif keagamaan adalah lebih bersifat ketuhanan. Ini
bermaksud, fitrah manusia itu adalah mendekatkan diri dengan Tuhan yang telah
menciptakannya. Namun, usaha mendekatkan diri dengan Tuhan itu bukan sekadar
pada tahap mengenali Tuhan tetapi hingga ke tahap mematuhi segala suruhan dan
larangan-Nya.
Menurut Perspektif Agama Islam
a) Proses Kejadian Manusia Menurut al-Quran
Manusia
pertama yang dihidupkan di atas muka bumi ini oleh Allah S.W.T ialah Adam a.s.
Dalam Islam, manusia dikatakan berasal daripada tanah dan roh di mana unsur
jasad dan roh telah disatukan untuk memberi nyawa kepada Adam a.s.. Zuriat bagi
keturunan Adam a.s pula bermula daripada nutfah. Nutfah bermaksud
percantuman air mani lelaki di dalam rahim wanita. Iaitu percantuman daripada
ovum dan sperma di mana dalam berjuta-juta sperma lelaki, sperma yang terkuat
sahaja akan dapat memasuki ke dalam ovum wanita. Proses ini juga juga di kenali
sebagai survival of the fittest.
Setelah berlakunya proses nutfah, alaqah pula akan terbentuk. Alaqah juga dikenali sebagai embrio dalam bahasa sains di mana air mani yang telah masuk ke dalam rahim wanita akan membentuk segumpal darah. Seterusnya alaqah akan membentuk pula sepotong daging iaitu mudghah. Dari sepotong daging, akan terbentuk pula tulang-temulang di dalam rahim yang dikenali sebagai idzam. Lahman ialah daging-daging yang akan tumbuh menyelaputi tulang-temulang yang terbentuk. Pada ketika ini, sudah terbentuk rupa manusia di dalam rahim wanita.
Setelah berlakunya proses nutfah, alaqah pula akan terbentuk. Alaqah juga dikenali sebagai embrio dalam bahasa sains di mana air mani yang telah masuk ke dalam rahim wanita akan membentuk segumpal darah. Seterusnya alaqah akan membentuk pula sepotong daging iaitu mudghah. Dari sepotong daging, akan terbentuk pula tulang-temulang di dalam rahim yang dikenali sebagai idzam. Lahman ialah daging-daging yang akan tumbuh menyelaputi tulang-temulang yang terbentuk. Pada ketika ini, sudah terbentuk rupa manusia di dalam rahim wanita.
b) Fitrah Kejadian Manusia Menurut Islam
Kehidupan beragama merupakan fitrah dalam diri setiap
manusia di muka bumi ini. Ini ditegaskan Allah s.w.t dalam Al Quran, (Surah Al
Imran : 19)
“sesungguhnya agama
yang diredhai di sisi Allah s.w.t hanyalah Islam”
Dalam mengenali penciptanya, manusia akan mensyukuri
keunikan kejadiannya dan ini akan menyebabkan manusia menghargai setiap bakat,
kebolehan dan keistimewaaan yang telah dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada setiap
hamba-Nya. Ini bermakna kehidupan beragama merupakan fitrah manusia yang sangat
penting dalam kehidupan seseorang individu. Seperti frman Allah s.w.t dalam
surah Al-Zariyat, (51:56) yang bermaksud,
“Dan (ingatlah) Aku
tidak cipta jin dan manusia melainkan untuk mereka memperhamba diri kepada –
Ku.”
Manusia dicipta oleh Allah s.w.t agar ia beribadat
kepada-Nya dan melakukan perbuatan yang sesuai dengan suruhan dan menjauhi
larangan-Nya. Ini kerana kehidupan beragama dapat membantu manusia
mengawal emosi dan dapat menguasai diri
sejajar dengan tuntutan arus kemodenan untuk kemajuan masyarakat dan negara
(Hassan Langgulung, 2005).
Ini bererti manusia diciptakan Allah s.w.t agar ia
beribadat kepada-Nya dan melakukan perbuatan yang sesuai dengan suruhan dan menjauhi
larangan-Nya. Oleh itu kehidupan beragama merupakan suatu hal yang penting
dalam kehidupan manusia sekiranya mereka ingin mencapai kemajuan yang
menyeluruh daripada segi kerohanian dan kebendaaan. Selain itu, kehidupan
beragama merupakan naluri kepercayaan kepada agama, seterusnya mengesahkan
kewujudan Allah s.w.t dalam keseluruhan kehidupannya.
c) Manusia Sebagai Khalifah Allah
Dalam agama Islam, manusia telah diciptakan untuk menjadi
khalifah di muka bumi. Manusia telah dianugerahkan satu pemberian yang sangat
bernilai iaitu akal. Pemberian akal kepada manusia menjadikan darjat manusia
lebih tinggi berbanding dengan mahkluk yang lain yang turut diciptakan oleh
Allah s.w.t di muka bumi ini. Ini dapat dilihat menerusi hadis yang
diriwayatkan oleh Ibn Abbas (dalam Manusia dan Islam, 1990):
Telah bersabda
Rasulullah s.a.w”…Dan alat bagi mukmin ialah akal…Dan tiang agama ialah akal. Dan
tujuan Allah ialah akal. Dan yang menyerukan orang-orang beribadat ialah akal.
Hadis
ini menunjukkan akal sangat penting kepada manusia, dengan sendirinya ia sangat
penting kepada agama. Justeru itu, Islam diturunkan untuk membimbing dan
menunjuk ajar manusia ke arah kesempurnaan. Kesempurnaan kehidupan di dunia
akan menyumbang kepada kesejahteraan hidup di akhirat.
Akal
membantu manusia untuk membezakan yang mana baik dan yang mana buruk. Kurniaan
ini banyak membantu manusia menjalankan tugas sebagai khalifah di muka bumi
ini. Dengan akal, manusia dapat merencanakan atau merancang sesuatu untuk
memakmurkan dunia ini.
Status khalifah Allah di muka bumi ini mendorong manusia
menyedari bahawa terdapat banyak pilihan dalam kehidupan ini, tetapi manusia
mestilah bertanggungjawab terhadap setiap perbuatan dan pekerjaan yang
dilakukan. Ini kerana di akhirat kelak, kita semua akan dihidupkan semula dan
akan bertanggungjawab terhadap pilihan-pilihan yang kita lakukan ketika hidup
di dunia dahulu.( Haliza & Joy, 2009 ; Perkembangan Kanak-kanak, m.s.
5).
Secara
ringkasnya, fitrah manusia menurut agama Islam ialah manusia wajib beriman, yakni mempercayai keesaan Allah
s.w.t dan wajib beribadat kepada Tuhan
Yang Maha Esa. Di samping itu, manusia juga wajib berakhlak dalam setiap perbuatannya
dan manusia perlu kepada masyarakat yang berasaskan kepada ajaran agama yang
dianuti. Secara fitrahnya, manusia dilahirkan dengan sifat-sifat yang baik yang
dianugerahkan oleh penciptanya. Manusia dianugerahkan akal dan mempunyai
“kebebasan memilih”, lantaran itu dapat membezakan antara yang baik dan buruk.
Menurut Perspektif Agama Hindu
Menurut paradigma Hindu, alam semesta dicipta dalam
suatu proses yang sangat panjang. Pada mulanya alam ini kosong yang ada
hanyalah Tuhan, sering disebut sebagai zaman: "duk tan hana paran-paranan
rawang an ruwung" yang bermaksud: "ketika itu belum ada apa-apa dan
semuanya belum menentu."Dengan kuasa Tuhan telah mencipta unsur utama yang
disebut Purusa, iaitu roh sebagai asas yang menghidupkan segala makhluk, sama
ada makhluk yang maujud mahupun yang mujarad. Lima jasad maujud atau panca maha
bhuta, iaitu akasa yang membawa maksud angkasa, bayu pula bermaksud angin, teja
ialah cahaya, apah pula ialah zat
cair dan yang terakhir ialah pretiwi
iaitu zat padat .
Manusia pertama ciptaan Tuhan dalam ajaran agama
Hindu ialah Syayambhumanu, yang bermaksud makhluk berfikir yang mengembangkan
dirinya sendiri. Manu maknanya berfikir. Dari akar kata Manu timbul kata
manusia yang bermaksud keturunan Manu. Selanjutnya, setelah manusia pertama
tercipta atas kehendak Tuhan, maka manusia itu sendirilah yang berkembang.
"Dahulu kala Prajapati mencipta manusia bersama Bhakti persembahannya dan
berkata dengan ini engkau akan berkembang biak dan biarlah dunia ini menjadi
sapi perahanmu." (Bhagavad-Gita iii Sloka 10).
Agama
Hindu juga mengajar penganutnya tentang kelahiran semula. Kelahiran semula
diyakini sebahagian dari proses Hukum Karma. Seseorang yang masih sangat
terikat dengan kehidupan keduniawian akan lahir kembali dan akan menjelma ke dunia
ini sehingga dirinya terbebas dari ikatan karma dan mendapat kebebasan yang
disebut dengan Moksha atau nama lainnya “Moksartham Jagadhita Ya ca iti
dharmah”.
Selain itu,
terdapat beberapa falsafah dalam agama Hindu. Antaranya ialah Falsafah Wedata
iaitu manusia akan terlepas dari penderitaan ini apabila insaf sedalam-dalamnya
bahawa jiwanya sebahagian dari Tuhan dan akhirnya jiwa manusia itu akan mati,
rohnya tidak lagi dilahirkan semula bahkan bersatu dengan Tuhan. Menurut agama
Hindu, kelahiran dan penghidupan manusia di dunia dianggap sebagai malapetaka
dan penderitaan.Oleh itu, penganutnya perlu berusaha untuk memperbaiki
kehidupannya sebagai manusia di dunia ini agar tidak dilahirkan semula. Di
samping itu, terdapat pula Falsafah Sangkya iaitu manusia akan terlepas dari
penderitaan apabila insaf bahawa jiwanya tidak bersangkut-paut dengan benda.
Cita-cita tertinggi manusia adalah berpisah selama-lamanya dari benda
(material).
Ancaman hukum karma yang lainnya dalam pandangan
Hindu adalah menjelma tidak lagi menjadi sebagai manusia, tetapi disebabkan
dosa yang teramat mengakibatkan kelahiran terburuk menjadi seekor ular ataupun
menjadi tumbuh-tumbuhan. Dalam Sarasamuccaya (Kitab Suci Hindu) dikatakan
bahawa hanya menjadi manusialah kehidupan ini akan dapat diperbaiki.
Hukum karma yang diajar dalam agama Hindu bukanlah
sebuah konsep yang mengada-ada dan mengawang-awang, akan tetapi adalah sebuah
gambaran yang realistik dalam mengarahkan kehidupan umat manusia senantiasa
saling mengasihi sesamanya dan juga menjaga alam di mana sahaja dia berada.
.
Menurut Perspekif Agama Buddha
Proses kejadian manusia menurut pandangan
agama Buddha berlaku melalui proses yang lama. Proses ini juga melalui beberapa
evolusi. Proses evolusi ini mirip dengan Teori Evolusi Darwin tetapi mempunyai
beberapa perbezaan.
Dalam
agama Buddha, terdapat empat sebab mengapa jasad timbul dan berkembang.
Pertama, jasad muncul kerana kamma sebagai penyebab yang disebut juga sebagai
kammajarupa. Kedua, penyebabnya ialah citta yang disebut juga sebagai
cittajarupa. Ketiga, jasad muncul kerana utu iaitu haba sebagai
penyebab(utujarupa). Akhir sekali iaitu penyebab keempat ialah ahara iaitu
makanan yang disebut juga sebagai aharajarupa.( http://www.scribd.com/doc/47081181/Fitrah-Kejadian-Manusia-Buddha
;
23/02/2011, 12.30).
Proses kejadian manusia menurut agama Buddha
adalah melalui empat evolusi. Evolusi pertama mengatakan dalam proses
pengerasan bumi dari zat cair ke padat, manusia mula muncul di bumi. Manusia
yang pertama kali muncul di dunia bukan seorang tapi banyak. Mereka muncul bukan
kerana kemahuan makhluk tertentu. Proses kejadian manusia ini dihuraikan di dalam Agganna Sutta, Sutta Patika dan
DighaNikaya. Makhluk-makhluk yang meninggal di Abhassara(alam cahaya) biasanya
dilahirkan semula di bumi sebagai manusia. Mereka hidup dari ciptaan batin
(mano maya)memiliki tubuh yang bercahaya dan melayang-layang di angkasa. Mereka
tidak mempunyai jantina dan tiada beza lelaki atau perempuan dan mereka dikenal sebagai makhluk saja.
Evolusi kedua ialah ada di antara makhluk-makhluk itu memiliki
sifat khianat atau tamak. Lalu, mereka memakan sari tanah ( muncul dari air).
Maka mereka diliputi oleh rasa sari tanah itu dan nafsu keinginan muncul dalam
diri mereka. Maka matahari, bulan, bintang dan alam semesta wujud.
Pada evolusi ketiga pula, mereka makan sari
tanah tersebut semula. Maka tubuh mereka menjadi padat dan muncul dalam
pelbagai bentuk tubuh. Dalam kalangan mereka ada yang memiliki tubuh cantik
atau buruk. Maka wujud perasaan sombong dan dengki terhadap kejadian
masing-masing. Kemudian wujudlah tumbuh-tumbuhan seperti cendawan, padi,
tumbuhan menjalar.
Evolusi terakhir ialah evolusi keempat, pada
fasa ini proses pembentukan manusia berlaku. Setelah wujudnya tumbuhan itu,
makhluk tersebut mula menikmatinya. Apabila mereka menikmatinya, tubuh mereka menjadi
lebih padat sehinggalah terhasil perbezaan tubuh antara lelaki (purisalinga)
dan perempuan (itthilinga). Mereka saling memperhatikan tubuh mereka antara satu
sama lain sehingga timbulnya perasaan nafsu indria maka berlakunya hubungan
kelamin (methuna).
Agama Buddha juga mengajar penganutnya
tentang kelahiran semula. Penganut Buddha mengatakan bahawa apabila manusia
mati, semua roh akan berpisah daripada jasad. Pembentukan manusia baru adalah
diri. Apabila seseorang manusia mencapai tahap nirwana. (peringkat dapat hapus
segala nafsu dan kehendak), maka tiada kelahiran semula.
Menurut Perspektif Agama Kristian
Ahli falsafah barat menganggap fitrah kejadian
manusia berasaskan 3 tiga konsep iaitu semula
jadi berdosa, tabula rasa dan “innategoodness”.
Pada kurun ke 17, John Locke memperkenalkan konsep tabula rasa.
Kanak-kanak diibaratkan seperti ´Blank blanket' keperibadiannya terbentuk
daripada pengalaman. Pada kurun berikutnya, Jean-Jacques Rousseau
memperkenalkan konsep “innate goodness”. Menurutnya kanak-kanak dilahirkan
dengan keadaan yang sedia baik.
Mengikut sejarah asal usul manusia iaitu Adam
dan Hawa, mereka berdua dianggap berdosa
dan disingkirkan dari syurga hasil dari perbuatan mereka yang melanggar
larangan Tuhan itu. Akibat dari penyingkiran itu keturunan Adam dan Hawa
terpaksa menanggung derita dan kesengsaraan akibat perbuatan mereka.
Manusia kemudiannya dikatakan berdosa sejak lahir. Pelbagai cara dibuat untuk menghilangkan dosa
ini. Menurut perjanjian lama atau Old Testement orang Yahudi mengorbankan lembu
dan kambing untuk membersihkan dosa ini tetapi untuk membersihkan dosa seluruh
umat manusia satu pengorbanan yang agung perlu dilakukan iaitu dengan kematian
Anak Tuhan.
Teori
Darwin
Manusia merupakan salah satu makhluk ciptaan
untuk melengkapi kehidupan di muka bumi ini. Manusia mempunyai keistimewaan yang tersendiri
berbanding kehidupan lain kerana manusia dikurniakan dengan akal fikiran untuk
berfikir dan bertanggungjawab untuk mentadbir alam ini. Manusia terdiri
daripada tiga unsur iaitu minda,tubuh badan dan kerohanian. Dengan kata lain,
manusia terdiri daripada akal/minda, biologikal/fizikal, dan roh. Di Barat,
falsafah kejadian manusia dikaji melalui Teori Darwin.
Charles Darwin adalah dari lingkungan orang
yang taat beragama Kristian dan merupakan sarjana muda teologi. Charles Darwin
mengemukakan teori proses evolusi makhluk hidup sehingga menghasilkan makhluk
tertinggi yang disebut manusia. Bukti berupa fosil adalah makhluk yang
berupakan antara beruk dan manusia. Ini menunjukkan bukti bahawa evolusi
demikian pernah terjadi.
Rumusan
Ringkasnya,
setelah melihat kepada keempat-empat
agama tersebut, dapatlah disimpulkan bahawa setiap agama dan kepercayaan
mempunyai perspektif yang tersendiri tentang kejadian manusia dan tujuan
kehidupannya di dunia ini. Selain itu, kepelbagain perspektif atau pandangan
daripada agama-agama tersebut ini tidak menafikan kewujudan Tuhan sebagai
faktor kejadian manusia. Oleh yang demikian, fitrah kejadian manusia adalah
untuk mengenali Tuhan yang sebenarnya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan