Teori
Perkembangan
Kognitif Jean Piaget
Seperti yang kita sedia maklum, teori perkembangan kognitif dipelopori oleh tokoh yang tidak asing lagi bagi kita semua iaitu Jean Piaget dan Lev Vygotsky. Teori-teori ini memainkan peranan penting dalam membantu kita menjadi bakal guru yang lebih memahami cara kanak-kanak berfikir sekaligus melatih kita dalam memainkan peranan dalam merangsang perkembangan kognitif kanak-kanak.
Jean Piaget ( 1896-1980) telah menjelaskan tentang kaedah manusia mempersepsi ilmu dan membina hipotesis. Beliau juga menjelaskan bagaimana minda manusia membentuk skemata dan melaksanakan proses akomodasi dan asimilasi dalam membina ilmu.
Piaget mengenalpasti 4 faktor yang saling berkait yang boleh mempengaruhi proses pemikiran individu:
- Kematangan Biologi: Proses pemikiran yang
dipengaruhi oleh faktor baka/ genetik.
- Interaksi Individu dengan Persekitaran: Salah satu
proses yang dilalui oleh manusia untuk memahami perkara-perkara yang
berlaku.
- Pengalaman Sosial: Perkembangan kognitif juga
dipengaruhi oleh pergaulan individu dengan orang-orang di sekelilingnya.
- Keseimbangan: Proses keseimbangan adalah merupakan
salah satu cara yang digunakan oleh individu untuk mengadaptasi dengan
situasi yang baru dialami.
Menurut Piaget, setiap individu cenderung
untuk memahami persekitaran mereka dan proses ini dikenali sebagai Proses
Mencapai Keseimbangan. Setiap kali individu memperoleh sesuatu pengalaman,
mereka akan menyusun pengalaman-pengalaman
tersebut dalam minda dan membentuk satu sistem yang dipanggil Skema.
Proses penyusunan dan pembentukan skema ini dipanggil Organisasi.
Skema-skema ini akan digunakan oleh individu apabila mereka berdepan dengan sesuatu situasi yang memerlukan penyelesaian. Pembentukan skema bermula sebaik sahaja individu dilahirkan. Contoh: Kanak-kanak membina skema dan mengkategori bahawa kenderaan yang mempunyai dua tayar sebagai basikal.
Dalam banyak situasi, skema-skema yang dibentuk ini akan berhadapan dengan situasi yang baru. Contohnya: Kanak-kanak telah mengenal bahawa kenderaan bertayar dua hanya basikal, namun apabila terlihat kenderaan bertayar dua yang lain, ibunya menerangkan bahawa ini motosikal. Kanak-kanak akan menjadi buntu, kerana skema yang asal menyatakan, hanya basikal bertayar dua. Namun, proses ini adalah proses yang mana semua individu akan laluinya dan mereka perlu mengubahsuai skema yang lama supaya mereka dapat mengadaptasi dengan situasi yang baru.
Skema-skema ini akan digunakan oleh individu apabila mereka berdepan dengan sesuatu situasi yang memerlukan penyelesaian. Pembentukan skema bermula sebaik sahaja individu dilahirkan. Contoh: Kanak-kanak membina skema dan mengkategori bahawa kenderaan yang mempunyai dua tayar sebagai basikal.
Dalam banyak situasi, skema-skema yang dibentuk ini akan berhadapan dengan situasi yang baru. Contohnya: Kanak-kanak telah mengenal bahawa kenderaan bertayar dua hanya basikal, namun apabila terlihat kenderaan bertayar dua yang lain, ibunya menerangkan bahawa ini motosikal. Kanak-kanak akan menjadi buntu, kerana skema yang asal menyatakan, hanya basikal bertayar dua. Namun, proses ini adalah proses yang mana semua individu akan laluinya dan mereka perlu mengubahsuai skema yang lama supaya mereka dapat mengadaptasi dengan situasi yang baru.
Proses perubahan atau penukaran skema yang lama kepada skema yang baru dipanggil adaptasi. Adaptasi melibatkan dua proses yang saling berkait iaitu asimilasi dan akomodasi.
Asimilasi
berlaku apabila individu cuba memahami pengalaman baru dan cuba untuk
menyesuaikan pengalaman-pengalaman ini dengan skema yang telah sedia ada. Contohnya:
Setelah kanak-kanak tersebut melihat bahawa motosikal juga bertayar dua, dia
akan mengasimilasikan skema yang baru ini dengan skema yang sedia ada. Melalui
pengalaman dan bimbingan, kanak-kanak akan cuba memadankan pengetahuan baru
dengan pengetahuan sedia ada.
Manakala, akomodasi pula merupakan proses yang berlaku apabila individu dapat menukar skema yang lama untuk disesuaikan dengan pengalaman baru dan seterusnya membentuk skema yang baru. Dalam contoh di atas: Kanak-kanak tadi dapat mengakomodasi di mana dapat mengkategorikan motosikal sebagai sebuah kenderaan bertayar dua.
Menurut Piaget lagi, proses mengorganisasi, mengasimilasi dan mengakomodasi adalah proses yang digunakan untuk individu mencapai keseimbangan. Secara kesimpulannya, jika kita menggunakan skema baru untuk situasi/ pengalaman yang baru dan ia berjaya, maka keseimbangan akan berlaku, tetapi sekiranya tidak memberi penyesuaian terhadap diri kita, maka keseimbangan tidak berlaku namun kita akan terus membina skema-skema baru untuk disesuaikan dengan situasi yang baru tersebut.
Peringkat-Peringkat Perkembangan Kognitif
Manakala, akomodasi pula merupakan proses yang berlaku apabila individu dapat menukar skema yang lama untuk disesuaikan dengan pengalaman baru dan seterusnya membentuk skema yang baru. Dalam contoh di atas: Kanak-kanak tadi dapat mengakomodasi di mana dapat mengkategorikan motosikal sebagai sebuah kenderaan bertayar dua.
Menurut Piaget lagi, proses mengorganisasi, mengasimilasi dan mengakomodasi adalah proses yang digunakan untuk individu mencapai keseimbangan. Secara kesimpulannya, jika kita menggunakan skema baru untuk situasi/ pengalaman yang baru dan ia berjaya, maka keseimbangan akan berlaku, tetapi sekiranya tidak memberi penyesuaian terhadap diri kita, maka keseimbangan tidak berlaku namun kita akan terus membina skema-skema baru untuk disesuaikan dengan situasi yang baru tersebut.
Peringkat-Peringkat Perkembangan Kognitif
- Peringkat ini merupakan permulaan dalam perkembangan kognitif yang mana bayi menggunakan deria dan pergerakan fizikal untuk mempelajari tentang persekitarannya. Skema-skema yang terbentuk adalah hasil interaksi fizikal bayi dan persekitaran. Contoh: menggunakan mulut untuk merasa objek dan mengkoordinasi mata dan tangan untuk mencapai objek.
- Peringkat sensori motor adalah peringkat yang mana
kanak-kanak mengkoordinasi maklumat deria dengan kebolehan motor untuk
membentuk skema bagi membolehkan mereka meneroka dan mengetahui
persekitaran mereka.
- Pada peringkat akhir sensori motor, kanak-kanak akan
melakukan imitasi (proses peniruan) terhadap tingkahlaku yang dilihat atau
diperhatikan. Contohnya: meniru perlakuan melambaikan tangan.
- Pada peringkat ini kanak-kanak akan cuba
menggambarkan dan merancang pergerakan atau aktiviti dengan menggunakan
minda mereka untuk membentuk skema.
- Peringkat pra operasi adalah apabila kanak-kanak
dapat mewakili sesuatu dengan simbol mental. Simbol yang digunakan
termasuk bahasa, isyarat, gambar dan sebagainya.
- Antara kebolehan lain yang diperoleh pada peringkat
ini ialah permainan membayangkan (pretend play). Seperti mengambil watak
kartun atau karakter popular seperti spiderman, power rangers, barbie
serta meniru perlakuan doktor, guru dan lain-lain. Mereka juga memberi
kualiti atau ciri benda hidup kepada benda bukan hidup seperti hujan turun
kerana menangis.
- Menurut Piaget, kanak-kanak pada peringkat ini
menunjukkan sikap egosentrik yang bermaksud, mereka melihat dan memahmi
persekitaran melalui persperktif sendiri. Pada peringkat ini, kanak-kanak
selalu menyangka orang lain mempunyai perasaan, reaksi dan perspektif yang
sama dengan mereka. Contoh: Seorang kanak-kanak yang suka melihat siri
kartun, beranggapan semua orang lain juga mempunyai minat yang sama
dengannya.
3.
Peringkat Operasi Konkrit (7-11 Tahun)
- Kanak-kanak dalam peringkat ini berkebolehan
berfikir secara logik walaupun pemikiran masih terikat dengan situasi yang
konkrit.
- Pada peringkat ini, kanak-kanak juga menguasai
proses pengelasan. Dalam kemahiran ini, kanak-kanak dapat
mengklasifikasikan objek ke dalam set atau kumpulan berdasarkan sesuatu
ciri. Contoh: Pengelasan mengikut ciri, warna, saiz dan lain-lain.
- Pemikiran egosentrik pula telah menjadi pemikiran
secara decenterd atau objektif. Pemikiran ini membolehkan kanak-kanak
memahami persepsi dan pandangan orang lain yang berlainan daripada
persepsi mereka. Mereka sudah boleh mula bersosial dan menerima pandangan
rakan-rakan semasa bermain atau membuat aktiviti bersama.
4. Peringkat Operasi Formal (11 tahun ke
atas)
- Pada peringkat ini, kanak-kanak boleh melakukan
proses mental ke atas idea-idea dan membuat jangkaan atau andaian
berdasarkan fakta dan pemikiran mereka tidak lagi terikat kepada
bahan-bahan konkrit.
- Antara ciri-ciri pemikiran secara formal yang
dilalui seperi berfikir secara abstrak, sistematik dan boleh membuat
hipotesis.
- Selain daripada ciri-ciri di atas, egosentrik remaja
muncul dan lebih tertumpu kepada idea dan pemikiran mereka sendiri. Mereka
susah untuk menerima pendapat orang lain dan mempunyai perasaan mereka
sentiasa diperhatikan oleh orang sekeliling.
Teori
Perkembangan Sosial Erik Erikson
Erik
Erikson (1902-1994) telah menganalisis perkembangan sosial kanak-kanak dalam
jangka masa kehidupan mereka. Beliau menjelaskan bahawa manusia mempunyai
keperluan asas yang sama dan perkembangan mereka bergantung kepada tindak balas
terhadap keperluan tersebut. Perkembangan kanak-kanak berlaku mengikut tahap
tertentu. Erikson percaya bahawa setiap tahap mempunyai konflik tertentu yang
perlu diatasi supaya tidak menjejaskan perkembangan kanak-kanak.
Teori
Erik Erikson dikenali sebagai Teori Perkembangan Psikososial Erikson kerana ia
mengabungkan tiga faktor yang mempengaruhi perkembangan individu, iaitu faktor
kendiri, emosi dan sosial.
Prinsip-Prinsip Teori Erikson
1.
Manusia mempunyai keperluan asas yang sama.
2.
perkembangan individu bergantung kepada tindak balas terhadap
keperluan-keperluan asas.
3.
perkembangan manusia mengikut tahap-tahap yang tertentu.
4.
setiap tahap mempunyai konflik dan konflik ini mesti diatasi sebelum individu
dapat berfungsi dengan jayanya pada tahap yang berikutnya.
5.
kegagalan mengatasi konflik pada suatu tahap akan menjejaskan perkembangan
tahap yang berikutnya.
Peringkat-Peringkat Perkembangan Emosi
Teori Erikson
Tahap 1 - Kepercayaan Lawan
ketidakpercayaan (0 -18 bln)
Bayi
mula membentuk perasaan percaya lawan tidak percaya. Perasaan percaya pada
persekitaran dan orang lain akan wujud sekiranya bayi tersebut mendapat
penjagaan yang baik dari penjaganya; terutama daripada ibu. Sebaliknya; jika
bayi tersebut tidak mendapat penjagaan yang sempurna maka akan timbul perasaaan
tidak percaya pada tahap ini. Cara penjagaan bayi akan mempengaruhi emosi dan
perasaan percaya dalam diri bayi tersebut.
Tahap 2 - Autonomi lawan malu/kekeliruan
(18 bln – 3 thn )
Pada
tahap ini kanak-kanak sudah mula berkeinginan melakukan sesuatu perbuatan
sendiri. Mereka mula berdikari dan tidak suka dibantu atau dikongkong orang
dewasa. Situasi ini merupakan permulaan kepada pembentukan perasaan keyakinan
diri pada kanak-kanak tersebut. Dorongan dan galakan ibu bapa akan membantu
kanak-kanak membina perkembangan dan menyelesaikan sesuatu tugasan.
Tahap 3 - Inisiatif lawan Bersalah (3-6
thn)
Pada
tahap ini kanak-kanak mula berinteraksi dengan persekitaran. Banyak inisiatif
dilaksanakan bagi memenuhi naluri ingin tahu yang tinggi. Mereka ingin meneroka
dan mencuba sesuatu yang baru dan mencabar.
Mereka akan cuba melakukan kerja-kerja yang dibuat oleh orang dewasa.
Perkembangan ketika ini tidak boleh disalah asuh kerana akan menyebabkan
kanak-kanak hilang inisiatif, suka menyendiri dan akan menimbulkan masalah
apabila memasuki alam persekolahan.
Tahap 4. ketekunan lawan rasa rendah
diri 6-12 tahun
Kanak-kanak
mesti menghadapi pembelajaran kemahiran baru atau sebaliknya menghadapi risiko
perasaan rendah diri, kegagalan dan tidak cekap.
Tahap 5. identiti lawan kekeliruan
identiti 12-18 tahun
Remaja
mesti berjaya mencari identiti dalam pekerjaan, peranan jantina, politik dan
agama, jika tidak perasaan rendah diri akan timbul.
Tahap 6. kerapatan lawan pengasingan
18-35 tahun
Dewasa
akan membina hubungan rapat atau sebaliknya merasa terasing jika tidak mahir
membina hubungan.
Tahap
7. generativiti lawan pemusatan kendiri (stagnasi) 35-60 tahun
Setiap
dewasa mencari jalan untuk memuaskan hati dan menyokong generasi akan datang
atau sebaliknya hanya memusatkan kepada perkembangan /aktiviti diri.
Tahap
8. kesepaduan lawan putus asa 60 tahun – akhir hayat
Kemuncak
perkembangan di mana perasaan diterima dengan perasaan kepuasan atau merasa
tidak diterima dan putus asa dengan kehidupannya.
Teori
Bandura
Dalam
tahun 1941, Miller dan Dollard telah mencadangkan bahawa teori pembelajaran dan
peniruan yang menolak anggapan teori tingkah laku tradisional. Ini disebabkan
oleh teori pembelajaran tersebut gagal untuk mengambil kira perihal respons
baru, iaitu proses melambat atau menyegerakan proses pengukuhan peniruan. Ramai
antara ahli psikologi behavioris mendapati bahawa pelaziman operan memberi
keterangan yang terhad tentang pembelajaran.
Ada antara mereka yang telah meluaskan
pandangan mereka tentang pembelajaran dengan menambah proses- proses kognitif
seperti jangkaan, pemikiran dan kepercayaan yang tidak boleh diperhatikan
secara langsung. Satu contoh tentang pandangan seperti ini telah dikemukakan
oleh Albert Bandura dalam teori kognitif sosial. Bandura percaya bahawa
pandangan ahli teori behavioris tentang pembelajaran walaupun tepat tidaklah
lengkap.
Mereka
hanya memberi sebahagian sahaja keterangan tentang pembelajaran dan tidak
mengambil kira aspek- aspek penting terutamanya pengaruh- pengaruh sosial ke
atas pembelajaran. Dalam tahun 1963, Albert Bandura dan Walters telah
menghasilkan buku Skop Learning and Personality Development, di mana beliau
meluaskan skop teori pembelajaran dengan menjelaskan lagi prinsip pembelajaran
pemerhatian dan peneguhan.
Teori Pemodelan Bandura
Bandura
dan Walters menggunakan sekumpulan kanak- kanak tadika berumur 3- 6 tahun untuk
menjalankan kajian dan berjaya membuktikan bahawa kanak- kanak keseluruhannya
meniru model yang ditonton dengan gaya yang lebih agresif.
Beliau
merumuskan bahawa pelbagai tingkah laku sosial seperti keagresifan, persaingan,
peniruan model dan sebagainya adalah hasil pemerhatian daripada gerak balas
yang ditonjolkan oleh orang lain. Teori pembelajaran sosialis menekankan
pembelajaran melalui proses permodelan iaitu pembelajaran melalui pemerhatian
atau peniruan. Teori ini terdiri daripada teori permodelan Bandura.
Mengikut
teori Albert Bandura (1925) seorang profesor psikologi di Universiti Stanford
pembelajaran melalui pemerhatian merupakan pembentukan asas tingkah laku orang
lain, individu dan secara tidak langsung mempelajari pula perubahan tingkah
laku tersebut. Bandura menyebut orang yang diperhatikan sebagai model dan
proses pembelajaran melalui pemerhatian tingkah laku model sebagai permodelan.
Ia juga menekankan aspek interaksi antara manusia dan persekitaran. Pada amnya
Bandura juga melihat manusa sebagai aktif berupaya mengendalikan tingkah laku
secara selektif dan tidak merupakan entiti yang pasif yang boleh dipermainkan
oleh keadaan persekitaran mereka.
Terdapat
dua jenis pembelajaran melalui pemerhatian. Pertama, ia boleh berlaku melalui
peneguhan. Ini berlaku apabila kita melihat orang lain diberi ganjaran atau
denda untuk tindakan tertentu kita mengubah tingkah laku. Melalui ganjaran,
contohnya seandainya kita memuji dua orang pelajar kerana membuat kerja yang
menarik di dalam kelas maka pelajar- pelajar yang memerhatikan penghargaan
mungkin akan membuat kerja yang lebih baik pada masa akan datang. Denda juga
boleh mempunyai kesan yang sama. Contohnya kita akan mengurangkan had laju
semasa memandu selepas melihat beberapa orang mendapat saman kerana memandu
dengan laju.
Pembelajaran
pemerhatian yang kedua ialah pemerhati meniru tingkah laku model walaupun model
tersebut tidak menerima peneguhan atau denda semasa pemerhati sedang
memerhatikan. Selalunya model menunjukkan sesuatu yang hendak dipelajarinya
oleh pemerhati dan mengharapkan peneguhan apabila dapat menguasai. Contoh cara
yang betul meletakkan tangan untuk bermain piano tetapi peniruan berlaku
apabila pemerhati hanya mahu menjadi seperti model yang disanjung.
Prinsip Pembelajaran Melalui
Pemerhatian/ Permodelan
Bandura
(1986) mengenal pasti empat unsur utama dalam proses pembelajaran melalui
pemerhatian atau pemodelan iaitu perhatian, mengingat, reproduksi dan peneguhan
atau motivasi.
PEMERHATIAN
Untuk
belajar melalui pemerhatian, kita mesti menumpukan perhatian. Biasanya kita
memberi perhatian kepada orang yang menarik, popular, cekap atau disanjungi.
Untuk kanak- kanak kecil ini mungkin merujuk kepada ibu bapa, abang atau kakak
atau guru- guru. Bagi pelajar yang lebih tua ia mungkin merujuk kepada rakan
sebaya yang popular dan artis pujaan. Faktor- faktor yang mempengaruhi
perhatian ialah ciri- ciri model termasuk nilai, umur, jantina, status dan
perhubungan dengan pemerhatian.
Dalam pengajaran kita perlu pastikan
pelajar menumpukan perhatian kepada ciri- ciri penting pelajaran dengan pengajaran
yang jelas dan menekankan isi- isi penting. Dalam suatu tunjukcara contohnya
memasukkan benang ke lubang jarum mesin jahit kita mungkin memerlukan murid-
murid duduk berhampiran dengan kita supaya mereka nampak bagaimana cara
melakukannya dengan betul. Perhatian mereka akan ditumpukan kepada ciri- ciri
yang betul dalam situasi tersebut dan dengan itu menjadikan pembelajaran
pemerhatian yang betul.
MENGINGAT
Untuk
belajar melalui pemerhatian, kita mesti menumpukan perhatian. Biasanya kita
memberi perhatian kepada orang yang menarik, popular, cekap atau disanjungi.
Untuk kanak- kanak kecil ini mungkin merujuk kepada ibu bapa, abang atau kakak
atau guru- guru. Bagi pelajar yang lebih tua ia mungkin merujuk kepada rakan
sebaya yang popular dan artis pujaan. Faktor- faktor yang mempengaruhi
perhatian ialah ciri- ciri model termasuk nilai, umur, jantina, status dan
perhubungan dengan pemerhatian.
Dalam
pengajaran kita perlu pastikan pelajar menumpukan perhatian kepada ciri- ciri
penting pelajaran dengan pengajaran yang jelas dan menekankan isi- isi penting.
Dalam suatu tunjukcara contohnya memasukkan benang ke lubang jarum mesin jahit
kita mungkin memerlukan murid- murid duduk berhampiran dengan kita supaya
mereka nampak bagaimana cara melakukannya dengan betul. Perhatian mereka akan
ditumpukan kepada ciri- ciri yang betul dalam situasi tersebut dan dengan itu
menjadikan pembelajaran pemerhatian yang betul.
REPRODUKSI
Pemerhatian
harus berupaya melakukan semula tingkah laku yang ditirunya. Apabila seseorang tahu
bagaimana sesuatu tingkah laku ditunjukkan dan mengingat ciri- ciri atau
langkah- langkah dia mungkin belum boleh melakukannya dengan lancar. Sesorang
itu memerlukan latihan yang banyak, mendapat maklum balas dan bimbingan tentang
perkara- perkara penting sebelum boleh menghasilkan tingkah laku model. Di
peringkat penghasilan latihan menjadikan tingkah laku lebih lancar dan mahir.
PENEGUHAN/MOTIVASI
Kita
mungkin telah memperoleh satu kemahiran atau tingkah laku baru melalui
pemerhatian, tetapi kita mungkin tidak dapat melakukan tingkah laku itu
sehingga ada sesuatu bentuk motivasi atau insentif untuk melakukannya.
Peneguhan boleh memainkan beberapa peranan dalam pembelajaran pemerhatian.
Seandainya kita mengharapkan untuk mendapat peneguhan dengan meniru tindakan
seseorang model, kita mungkin menjadi lebih bermotivasi untuk menumpukan
perhatian, mengingat dan menghasilkan semula tingkah laku. Selain itu,
peneguhan penting untuk mengekalkan pembelajaran. Seseorang yang mencuba
menunjukkan tingkah laku baru tidak akan mengekalkanya tanpa peneguhan. Sebagai
contoh, seorang pelajar yang tidak popular cuba memakai pakaian fesyen baru
tetapi diejek oleh rakan- rakan dan dia tidak akan meneruskan peniruannya.
Teori
Kohlberg
Teori
Perkembangan oleh Lawrence Kohlberg pula mengetengahkan tentang tiga tahap
penaakulan iaitu pra-konvensional, konvensional dan juga pos-konvensional.
Ketiga-tiga tahap ini mempunyai salingkaitan antara satu dengan yang lain.
Tahap pra-konvensional (6-9 tahun),
kanak-kanak berfikir bahawa perkara yang betul adalah mematuhi peraturan yang
ditetapkan. Tahap ini mempunyai dua peringkat i
aitu
orientasi hukuman dan kepatuhan serta orientasi ganjaran peribadi.
Tahap
kedua adalah tahap konvensional (9-15) yang mana mereka akur dengan norma yang
dipegang oleh majoriti, dapat menerima pendapat seseorang dan mengaplikasikan
peraturan yang ditetapkan oleh masyarakat sekeliling. Tahap ini dibahagikan
kepada dua lagi peringkat iaitu orientasi persetujuan antara individu dan juga
akur kepada sistem sosial dan etika peraturan.
Tahap
terakhir merangkap tahap penaakulan tertinggi iaitu tahap pos-konvensional (16
tahun keatas). Dibahagikan lagi kepada dua peringkat iaitu etika kontrak sosial
dan hak individu serta prinsip moral ataupun etika sejagat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan