PERKAITAN ANTARA FALSAFAH PENDIDIKAN KEBANGSAAN(FPK) DENGAN MATLAMAT SUKATAN PELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH 2003 DAN MATLAMAT DOKUMEN KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH 2010.
6.0 Pengenalan
Falsafah
Pendidikan Kebangsaan (FPK)
Pada
amnya, falsafah boleh didefinisikan sebagai pemikiran atau pandangan yang
benar, rasional dan bernas. Pemikiran dan atau pandangan ini dihasilkan
daripada usaha kajian ahli falsafah dengan cara yang saintifik, sistematik dan
logikal. Tujuan falsafah ialah mencari
dan membukti kebenaran dan memberi arah tujuan atau pedoman untuk
perkara-perkara yang penting dalam kehidupan.
Mengikut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka
Edisi Keempat (2005, hal. 406) membawa maksud pengetahuan tentang pengertian
yang dianggap sebagai ilmu yang tertinggi atau sebagai dasar kepada ilmu yang
lain.
Pendidikan
pula adalah suatu proses pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan
perhubungan atau komunikasi dan interaksi di antara individu dengan individu
yang lain. Contohnya seperti seorang guru dengan murid-muridnya ataupun seorang
ibu dengan anaknya. Pendidikan merupakan proses pembelajaran yang tidak akan
pernah berhenti dalam kehidupan seorang manusia kerana ia berlaku sepanjang
hayat.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan pula
adalah boleh diertikan sebagai pedoman, arah tuju atau pandangan terhadap
perkara-perkara yang berkaitan dengan pendidikan di negara kita iaitu negara
Malaysia. Seperti mana yang telah
diketahui, matlamat sebenar FPK adalah sangat jelas iaitu untuk menghasilkan
individu secara menyeluruh, bersepadu, seimbang dan harmonis dari segi intelek,
rohani, emosi, dan jasmani. Matlamat boleh
dicapai melalui pelaksanaan Kurikulum bersepadu Sekolah Rendah 2003 dan
Kurikulum Standard Sekolah Rendah 2010. Oleh itu, dapatlah kita simpulkan
bahawa Falsafah Pendidikan Negara(FPK) dan KBSR dan KSSR adalah saling berkait
rapat antara satu sama lain.
Pada asalnya, Falsafah
Pendidikan Kebangsaan(FPK) dikenali sebagai Falsafah Pendidikan Negara (FPN).
Ia diperkenalkan sekitar pertengahan tahun 1980-an. Sekitar tahun 1990-an, FPN
ditukarkan kepada FPK dengan sedikit proses penggubalan. Penggubalan FPK
oleh pakar-pakar pendidikan dilakukan secara teliti dan mengambil berat tentang
keperluan-keperluan individu, masyarakat dan negara. FPK digambarkan sebagai
medium penghasilan produk (anak-anak murid) yang menepati citarasa masyarakat
dan hasrat negara. Intipati utama dalam FPK ini ialah melahirkan
insan seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelektual yang sering
disebut oleh guru-guru sebagai JERI. Namun, perlu diingat bahawa tidak ada yang
lebih utama antara keempat-empat unsur tersebut, yakni tidak boleh dikatakan
jasmani lebih penting daripada intelek atau sebaliknya.
Berikut
adalah teks lengkap Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
“Pendidikan di
Malaysia adalah suatu usaha yang berterusan ke arah memperkembang potensi
individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk mewujudkan insan yang seimbang
dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan
kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat
Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia,
bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi
sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara.”
Meneliti setiap kata yang
terkandung dalam (FPK) di atas, dapat kita perhatikan bahawa matlamat atau
hasrat kerajaan dalam sektor pendidikan di negara ini adalah untuk melahirkan
individu atau modal insan yang seimbang dalam semua segi sama ada intelek,
rohani, emosi mahupun jasmani (Roselan Baki, 2003). Bagi mencapai matlamat ini,
sudah pastilah tanggungjawab dipikul oleh mereka yang bergelar guru dalam
menerapkan segala aspek dalam kalangan pelajar bagi melahirkan modal insan yang
unggul dan dapat melaksanakan tanggungjawab ini. Falsafah ini turut memberi
pedoman dan inspirasi kepada segala usaha pendidikan sama ada di dalam atau di
luar institusi pendidikan.
6.0.2
Sukatan Pelajaran
(a)
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR)
Perlaksanaan KBSR adalah susulan daripada
perubahan yang dilakukan oleh Laporan Jawatankuasa Kabinet Mengenai
Perlaksanaan Dasar Pelajaran yang dikeluarkan pada tahun 1979. Kajian yang
telah dilakukan oleh Jawatankuasa Kabinet ini terhadap Kurikulum Lama Sekolah
Rendah (KLSR) yang telah dilaksanakan sejak merdeka tersebut mendapati bahawa
terdapat beberapa kelemahan yang perlu diatasi.
Jadual
6.1 Kronologi Pembentukan Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah(KBSR)
1982
|
~Percubaan di 305 buah sekolah seluruh Malaysia.
|
1983
|
~Pelaksanaan penuh di semua sekolah.
|
1984
|
~Amalan perdagangan disisipkan dan diganti dengan
Kemahiran Hidup.
|
1988
|
~Falsafah Pendidikan Negara dinyatakan secara
rasmi
|
1993
|
~Kurikulum Baru Sekolah Rendah ditukar kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah.
|
1994
|
~Alam Dan Manusia digantikan dengan Sains Dan
Kajian Tempatan.
|
Justeru, Kurikulum Bersepadu
Sekolah Rendah telah dilancarkan sepenuhnya pada tahun 1983. Pada tahun 1993,
Kurikulum Baru Sekolah Rendah ditukarkan kepada nama baharu iaitu Kurikulum
Bersepadu Sekolah Rendah. Namun, hanya perubahan nama sahaja yang berlaku.
Kandungan kurikulum itu masih sama seperti sebelumnya.
Antara objektif penting
pembentukan KBSR yang perlu dicapai ialah yang pertama, murid dapat menguasai
dan menghargai Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan sebagai alat
perpaduan dengan baik dan memuaskan.
(b)
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Bermula tahun 2011, semua
sekolah akan menggunakan satu kurikulum baru yang dikenali sebagai Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kurikulum ini akan dijalankan secara
berperingkat di seluruh Malaysia bermula tahun 1 2011. Kurikulum ini selaras dengan
perkembangan dan permintaan semasa yang menuntut modal insan yang lebih
berkualiti sejajar dengan zaman yang serba maju dan canggih kini.
Transformasi kurikulum ini digubal
berasaskan dua standard utama, iaitu pertama: Standard Kandungan yang merujuk
kepada penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui dan boleh
lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan, kemahiran
dan nilai. Kedua: Standard Pembelajaran yang merupakan satu penetapan kriteria
atau indikator kualiti pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi
setiap standard kandungan.
KSSR ini telah dibina selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Kurikulum
ini juga bersifat holistik, tidak terlalu akademik dan tidak membebankan murid. Selain itu, kurikulum ini juga menyediakan pendidikan berkualiti secara
optimum untuk murid bermasalah pembelajaran supaya mereka menjadi insan
yang seimbang, berdikari dan berjaya dalam kehidupan. Jadi, adalah diharapkan pelaksanaan KSSR ini dapat
membaharui kurikulum sedia ada dan memastikan ianya relevan dengan keperluan
pendidikan semasa.
6.1
Kaitan Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) Dengan Matlamat Sukatan Pelajaran
bahasa Melayu Sekolah Rendah 2003
Seperti
yang kita maklum bahawa Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) hanya dapat dicapai
sekiranya Kurikulum Sekolah Rendah ini dilaksanakan dengan jayanya. Oleh itu,
tidak salah sekiranya kita mengatakan bahawa Kurikulum Sekolah Rendah ini
dibuat berpandukan Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) sebagai pedoman dan arah
tuju.
Matlamat Kurikulum Bahasa Melayu Sekolah
Rendah adalah untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan
berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri memperoleh ilmu, perhubungan
sosial, dan urusan harian. Selain itu, ia juga mahu
melahirkan murid yang menghargai serta menghayati bahasa Melayu sebagai bahasa
rasmi negara, bahasa perpaduan dan bahasa imu, sesuai dengan semangat Rukun
Negara dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan iaitu usaha yang berterusan ke arah
memperkembangkan lagi potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu dan
usaha ini adalah semata-mata bertujuan untuk melahirkan rakyat Malaysia yang
berilmu pengetahuan, berketerampilan dan berakhlak mulia.
Pendidikan peringkat rendah
adalah pendidikan yang bertujuan untuk melahirkan insan yang seimbang serta
berkembang secara menyeluruh dan bersepadu dari segi intelek, rohani, emosi,
dan jasmani selaras dengan hasrat Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dan
Falsafah Pendidikan Negara. Pada peringkat ini, Bahasa Melayu diajarkan sebagai
mata pelajaran wajib, selaras dengan status Bahasa Melayu sebagai bahasa
kebangsaan dan bahasa rasmi negara. Bahasa Melayu perlu dikuasai pada peringkat
awal bagi membolehkan murid-murid berkomunikasi dan menimba ilmu pengetahuan,
seperti kata pepatah Melayu, melentur
buluh biarlah dari rebungnya. Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah
Rendah telah memuatkan senarai kemahiran asas berbahasa dan tatabahasa yang
perlu dikuasai oleh murid dari Tahun 1 hingga Tahun 6.
Kemahiran-kemahiran
berbahasa ini meliputi kemahiran lisan (mendengar dan bertutur), membaca, dan
menulis. Tatabahasa pula meliputi aspek morfologi dan sintaksis bahasa Melayu
(Abdullah Hassan, 1996).
Seperti yang kita maklum, rancangan
KBSR telah memberi tumpuan terhadap
perkembangan individu secara menyeluruh yang meliputi aspek jasmani, emosi,
rohani, intelek dan sosial (JERIS). Aspek pengajaran nilai-nilai murni dan
kewarganegaraan juga turut ditekankan berbanding KLSR sebelum ini. Pengajaran
mata pelajaran moral dan Pendidikan Islam pula menjadi unsur kesepaduan dalam
pengajaran, bukannya terletak pada guru agama sahaja.
KBSR dibahagikan kepada tiga
bidang asas iaitu bidang komunikasi, bidang kemanusiaan dengan persekitaran dan
bidang perkembangan diri individu. Bidang komunikasi pada asasnya terdiri
daripada komponen Kemahiran Asas yang mengandungi mata pelajaran Bahasa iaitu
Bahasa Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris serta mata pelajaran Matematik.
Bidang Kemanusiaan dan Alam
Sekitar pula terbahagi kepada dua komponen iaitu Kerohanian, Nilai dan Sikap
serta Komponen Kemanusiaan dengan Alam. Mata pelajaran yang mewakili bidang ini
ialah mata pelajaran Pendidikan Islam dan Pendidikan Moral. Bidang yang ketiga
pula iaitu bidang perkembangan diri individu terdiri daripada komponen Kesenian
dan Rekreasi yang mengandungi mata pelajaran Muzik, Pendidikan Seni dan
Pendidikan Jasmani.
Berdasarkan perkara yang
berkaitan di atas, maka jelaslah bahawa matlamat pendidikan KBSR di sekolah
rendah untuk memastikan perkembangan murid secara menyeluruh dari aspek
intelek, rohani, jasmani, emosi, bakat, akhlak, nilai-nilai estetika dan sosial
selaras dengan falsafah dan dasar pendidikan negara iaitu untuk membangunkan
negara dan menyemai perpaduan kaum yang kukuh serta integrasi nasional melalui
sistem pendidikan yang tersusun dan bersistematik.
6.2
Kaitan Antara FPK Dengan matlamat Dokumen Kurikulum Standard Sekolah Rendah
2011
Matlamat KSSR,
Standard Kurikulum Bahasa Malaysia
Sekolah Rendah digubal untuk membolehkan murid berketerampilan dalam berbahasa
dan boleh berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri, memperoleh pengetahuan,
ilmu, kemahiran, maklumat, nilai dan idea serta hubungan sosial dalam kehidupan
harian.
Pertama,
kita hendaklah melihat kembali apakah saranan dan harapan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan terhadap pembangunan insan di negara kita. Falsafah Pendidikan
kebangsaan idamkan suatu generasi yang mempunyai intelek, rohani, emosi dan
jasmani yang seimbang demi melahirkan insan yang berketerampilan, berakhlak
mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri. Hal ini
sangat penting supaya rakyat Malaysia khususnya dapat memberikan sumbangan
terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat, dan negara. Semua
aspek ini diterapkan ke dalam diri setiap kanak-kanak melalui pendidikan di
sekolah yang berorientasi kurikulum pendidikan negara.
Kurikulum
atau sukatan yang ada dalam KSSR tetap berteraskan kepada FPK. Sebagai contoh,
dalam KSSR, ianya menekankan objektif
untuk melengkapkan murid dengan keterampilan berbahasa dan berkomunikasi supaya
dapat memenuhi keperluan diri, memperolehi ilmu, perhubungan sosial dan urusan
harian.
Walaupun
ada sedikit penambahanan aspek dalam KSSR iaitu sukatan pelajaran bahasa melayu yang terbaru, namun ianya masih
di bawah bumbung FPK dan masih bersandarkan aspek yang ada dalam falsafah
Pendidikan kebangsaan. Antara aspek tersebut adalah memperoleh ilmu, kemahiran,
maklumat, nilai dan idea. Kesemua rangkuman tersebut tetap menjunjung aspek
yang diterapkan dalam FPK.
Antara
kaitan yang lain yang kita boleh lihat adalah apa yang berlaku dalam
pelaksanaan dalam P&P dalam bilik darjah yang mengikut sukatan. Dalam
pengajaran Bahasa Melayu ada menekankan aspek jasmani.Di samping, rohani yang
murid yang sihat, aspek fizikal jasmani murid juga haruslah sihat dan cergas.
Guru boleh menggabungjalinkan mata pelajaran pendidkan jasmnai dan kesihatan
dalam bahasa melayu dengan menyelitkan elemen-elemen kesihatan. Contohnya
pengajaran tentang etika kesihatan
berkaitan penjagaan diri, kebersihan diri, makanan seimbang atau pun mengajar tentang
pergerakan yang melibatkan pergerakan fizikal seperti melakukan lompatan,
angkat tangan, memegang sesuatu dan pelbagai lagi. Hal ini sangat bertepatan
seperti mana disarankan dalam FPK iaitu melahirkan insan yang seimbang dari
segi jasmani.
Selain
itu, pembangunan emosi murid-murid oleh guru juga ada dalam pengajaran dan
pembelajaran seperti yang ada dalam FPK.
Dalam pelajaran bahasa Melayu pula, pengajaran bertujuan untuk melahirkan insan
yang baik dalam komunikasi demi memenuhi keperluan diri.Oleh itu, dalam
pengajaran tersebut, guru boleh melakukan aktiviti berkomunikasi yang
melibatkan semua murid di samping membiasakan murid bergaul dan mengembangkan daya berbahasa mereka dengan
bimbingan guru. Contoh aktivitinya adalah bercerita dan permainan menyampaikan
maklumat dari kawan kepada kawan yang lain atau dengan kata yang lain aktiviti
yang berkaitan dengan aspek bahasa.
Kesimpulannya,
dokumen kurikulum standard sekolah rendah adalah masih berlandaskan pada
Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Perubahan yang berlaku pada kurikulum baru ini
hanyalah untuk memperkasakan lagi usaha-usaha untuk mencapai apa yang telah
terkandung dalam FPK.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan