Matlamat
Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah (KBSR) dengan Matlamat Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR).
Perbezaan Matlamat
|
KBSR
|
Matlamat
kurikulum bahasa Melayu sekolah rendah
adalah untuk melengkapkan murid dengan ketrampilan berbahasa dan berkomunikasi
untuk memenuhi keperluan diri, memperolehi ilmu, perhubungan sosial, dan urusan
harian.
KSSR
|
Matlamat
standard kurikulum bahasa Malaysia
sekolah rendah digubal untuk membolehkan murid berketrampilan dalam berbahasa
dan boleh berkomunikasi untuk memenuhi keperluan diri, memperoleh pengetahuan,
ilmu, kemahiran, maklumat, nilai dan idea serta hubungan sosial dalam kehidupan
seharian.
|
|
PERBEZAAN
SUKATAN PELAJARAN
|
|
Sukatan
Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah(KBSR)
|
Dokumen Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR)
|
Mempunyai Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan
|
Berasaskan
Standard Kandungan dan Standard Pembelajaran
|
Berasaskan teks
|
Menggunakan
pendekatan modular
|
Mementingkan penguasaan kemahiran berbahasa
|
Menitikberatkan
kemahiran berbahasa, aspek seni bahasa dan tatabahasa
|
Hanya ada aras dalam Huraian Sukatan Pelajaran
|
Tidak
ada aras
|
Mempunyai dua dokumen yang perlu diteliti iaitu sukatan
pelajaran dan Huraian sukatan pelajaran
|
Hanya
satu dokumen
|
Terdapat
dua sukatan iaitu Sekolah Rendah dan Sekolah Jenis Kebangsaan
|
|
Hanya
satu dokumen yang perlu diteliti
|
|
Terdapat
tema yang disediakan
|
Organisasi Kandungan Sukatan Pelajaran
Bahasa Melayu Sekolah Rendah(KBSR) dengan Fokus Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR)
Perbezaan
|
|
Organisasi
Kandungan Sukatan Pelajaran Bahasa Melayu Sekolah Rendah (KBSR)
|
Fokus
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
|
1. Kemahiran Bahasa
-Kemahiran Lisan
-Kemahiran
Membaca
-kemahiran
Menulis
2. Hasil
Pembelajaran
-Merupakan
pernyataan yang ditafsirkan daripada objektif kurikulum bahasa.
3. Sistem Bahasa
-Tatabahasa
-Sistem Ejaan
-Sebutan Dan
Intonasi
-Kosa Kata
-Peribahasa
4. Pengisian
Kurikulum
-Pengetahuan
-Nilai
-Kewarganegaraan
-Peraturan
Sosiobudaya
-Kemahiran
Bernilai Tambah
5. Strategi
Pengajaran Dan Pembelajaran.
-Pendekatan
Berpusatkan Murid
-Kepelbagaian
Teknik
-Kepelbagaian
Sumber Bahan
-Penggunaan
Tatabahasa Yang Tepat
-Bacaan Luas
6. Penekanan
Konsep 5 P.
-Penggabungjalinan
-Penyerapan
-Pengayaan
-Pemulihan
-Penilaian
|
1. Kemahiran Bahasa
-Kemahiran Lisan
-Kemahiran Membaca
-Kemahiran Menulis
2. Standard Kurikulum
-Standard Kandungan
-Standard Pembelajaran
3. Aspek Seni Bahasa
-Keupayaan murid memahami, mengungkap dan
menghargai bahasa yang indah melalui pembelajaran didik hibur
4. Aspek Tatabahasa
-Keupayaan murid mengungkapkan tatabahasa
dengan betul.
5. Sistem Bahasa
-Tatabahasa
-Tanda Baca
-Sistem Ejaan
-Sebutan Dan Intonasi
-Kosa Kata
-Peribahasa
6. Pengisian Kurikulum
-Ilmu
-Nilai Murni
-Kewarganegaraan
-Peraturan Sosiobudaya
-Kemahiran Bernilai Tambah
7. Strategi Pengajaran Dan Pembelajaran.
-Pendekatan Berpusatkan Murid
-Kepelbagaian Teknik
-Kepelbagaian Sumber Bahan
-Penggunaan Sistem Bahasa
-Bacaan Luas
8. Penekanan Konsep 5P
-Penggabungjalinan
-Penyerapan
-Penilaian
-Pengayaan
-Pemulihan
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan