Konsep Rancangan Pengajaran Harian
Rancangan pengajaran adalah
perancangan yang disediakan secara sistematik oleh seseorang guru mata
pelajaran dengan berpandukan sukatan pelajaran dan huraian sukatan pelajaran yang
disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia. Rancangan ini akan menjadi
rujukan guru mata pelajaran berkenaan atau guru lain yang menggantikannya dalam
melaksanakan pengajaran dan pembelajaran. Rancangan Kerja biasanya dibuat untuk
setahun (Rancangan Kerja Tahunan), mengikut penggal (Rancangan Kerja Penggal)
dan minggu (Rancangan Kerja Mingguan), dan dari hari ke hari (Rancangan Kerja
Harian / Persediaan Mengajar).
Rancangan pengajaran pada asasnya
merupakan catatan mengenai perancangan yang berkaitan sesi pengajaran. Bagi
guru-guru, rancangan pengajaran haruslah disiapkan dengan baik dan tersusun
sebelum sesi pengajaran dimulakan. Rancangan pengajaran yang disiapkan dengan
sempurna dapat meningkatkan keberkesanan pengajaran dan dengan sendirinya menjadikan
proses pengajaran berjalan dengan sempurna juga. Selain itu, rancangan pengajaran yang baik
juga dapat mengelak atau mengurangkan berlakunya kesilapan yang boleh
mengganggu proses pengajaran.
Panduan Menyediakan Rancangan Pengajaran
Harian
1. Menyediakan Rancangan Mengajar Harian
/ Persediaan Mengajar
Guru
juga perlu merancang dan menyediakan persediaan mengajar sebelum memulakan
sesuatu pengajaran. Sebaik-baiknya persediaan ini dibuat sehari sebelum
pengajaran bermula bagi membolehkan guru betul-betul bersedia dengan kaedah, aktiviti
dan contoh serta bahan atau sumber yang sesuai bagi memenuhi objektif
ditetapkan.
2. Peringkat-Peringkat Persediaan
Mengajar / Rancangan Mengajar
Persediaan
mengajar melibatkan tiga peringkat iaitu perancangan mengajar, perancangan
penyampaian pengajaran dan perancangan penilaian.
3. Perancangan Pengajaran
Perancangan
adalah proses pertama dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ia meliputi
aktiviti-aktiviti penentuan topik dan isi yang hendak disampaikan, kebolehan
sedia ada murid-murid serta objektif pengajaran yang hendak dicapai selepas
sesuatu aktiviti pengajaran. Perancangan merupakan bahagian yang penting dalam
proses pengajarannya, kerana sesuatu perancangan yang baik dan rapi jika
dilaksanakan dengan betul akan menghasilkan pencapaian objektif pengajaran yang
optimum .
Pada
peringkat ini, beberapa perkara perlu dikumpul atau disediakan oleh guru bagi
merancang penyampaiannya secara lebih efektif. Perkara-perkara tersebut ialah
maklumat mengenai murid, kelas dan mata pelajaran, topik aktiviti, pengetahuan
sedia ada dan objektif pengajaran dan pembelajaran.
a.
Maklumat Umum
Maklumat
umum yang perlu diketahui ialah kelas (tahun/tingkatan), tahap, masa, bilangan
dan purata umur murid. Guru perlu tahu kelas yang akan diajar kerana kelas yang
berbeza biasanya menunjukkan tahap kebolehan yang berbeza. Masa atau waktu
pengajaran pula akan membezakan kesediaan pelajar dan guru perlu merancang
aktiviti yang sesuai.
Misalnya
waktu pertama dan kedua (pagi) dan waktu terakhir (tengah hari). Murid biasanya
lebih cergas dan lebih bersedia menerima pelajaran daripada waktu tengah hari.
Tempoh waktu pengajaran sama ada satu waktu atau dua waktu berkembar dan
pengetahuan mengenai bilangan dan purata umur pelajar juga akan membantu guru
merancang aktiviti yang bersesuaian.
b.
Topik Dan Isi
Topik
dan isi yang hendak disampaikan dalam proses pengajaran dan kemahirannya
haruslah mengikut kurikulum yang dipilih daripada buku teks yang disediakan,
kerana isi pengajaran terkandung dalam buku teks yang diakui oleh kementerian
pendidikan adalah dirancang mengikut kurikulum tertentu. Walau bagaimanapun, seseorang guru itu boleh memilih sendiri isi
pelajaran daripada sumber-sumber lain sebagai bahan tambahan. Isi pelajaran
tambahan ini biasanya disampaikan dalam bentuk aktiviti pengayaan, pemulihan
dan pengukuhan.
Guru
juga perlu tahu topik serta subtopik yang akan diajar serta aktiviti yang
berkaitan dengan topik tersebut supaya guru dapat merancang kesesuaian tempoh
masa, strategi pengajaran, sumber atau alat bantuan mengajar yang berkaitan. Ia
juga dapat membantu guru dalam menentukan objektif pengajaran dan pembelajaran.
c.
Pengetahuan Sedia Ada
Menentukan
kebolehan sedia ada murid dalam pengajaran adalah sangat penting khasnya
digunakan untuk merancang strategi pengajaran yang berkesan. Murid-murid tidak akan boleh
belajar dengan berkesan sekiranya mereka tidak diajar menulis perkataan sebelum
mereka menguasai kemahiran menulis huruf abjad. Demikian juga bagi murid-murid
yang belum menghafal sifir darab dengan betul diajarkan dengan operasi bahagi.
Oleh itu, dalam usaha menyediakan isi pengajaran untuk disampaikan dengan
berkesan, guru haruslah menentukan kebolehan murid yang sedia ada terlebih
dahulu.
Isi
pengajaran baru yang hendak disampaikan hendaklah disediakan berdasarkan
kebolehan murid yang sedia ada. dengan cara yang demikian, barulah murid dapat
belajar mengikut kebolehan mereka .
Pengetahuan
sedia ada merujuk kepada pengalaman, pengetahuan dan kebolehan yang sudah ada
pada murid sebelum pelajaran baru yang dirancang oleh guru. pengetahuan ini
boleh merujuk kepada topik-topik yang sudah disampaikan kepada murid sebelum
ini, mungkin melalui mata pelajaran yang berlainan atau tahun yang berlainan,
dan juga pengalaman murid sendiri. pengetahuan sedia ada murid akan membantu
guru mengaitkannya dengan pelajaran baru (biasanya dalam set induksi), dalam
menentukan objektif pengajaran dan pembelajaran, memilih bahan atau sumber pengajaran
dan memilih strategi dan kaedah yang sesuai.
d.
Objektif Pengajaran Dan Pembelajaran
Sebelum
seseorang guru itu menyampaikan sesuatu pengajaran, dia mestilah mengetahui apa
yang ingin dicapainya dalam pelajaran itu. Taraf pencapaian ini dapat ditunjukkan
dengan jelas sekiranya keputusan dan kesan pengajaran itu dinyatakan mengikut
perlakuan dan prestasi murid selepas pengajaran itu. Justeru itu, sesuatu
penyataan objektif itu bukan sahaja membayangkan kehendak pengajaran guru dan
pencapaian murid, bahkan menuju ke arah tujuan yang dikehendaki. Dalam konteks KBSR
dan KBSM, penentuan objektif pengajaran
biasanya berdasarkan kemahiran yang dihuraikan dalam sukatan pelajaran serta kebolehan
murid yang sedia ada. Isi pelajaran yang kemudian dipilih dan dirancang untuk
disampaikan akan berdasarkan kepada objektif pengajaran yang telah ditentukan.
Objektif
pengajaran ialah suatu keterangan mengenai ’performance’ yang perlu ditunjukkan
oleh pelajar sebelum dianggap berupaya (compotent). Ia adalah huraian cadangan
hasil daripada pengajaran dan bukannya proses pengajaran (mager 1990). Objektif
ini perlu bagi seseorang guru menentukan kandungan dan prosedur pengajaran,
menyusun strategi dan aktiviti dan menilai serta mengukur keberkesanan
pengajaran dan pembelajaran. Bagi mata pelajaran yang berkaitan dengan kesenian
seperti pendidikan seni dan muzik, guru perlu mengambil kira objektif yang
berbentuk ekspresif. Objektif juga perlu dipelbagaikan bagi kelas yang muridnya
mempunyai pelbagai keupayaan.
4. Penentuan Strategi Pengajaran Dan
Pembelajaran
Penentuan
strategi pengajaran dan pembelajaran merujuk kepada pemilihan strategi yang
sesuai dengan tujuan untuk memperolehi hasil pencapaian objektif pengajaran
dalam peringkat optimum. Strategi pengajaran dan pembelajaran boleh ditentukan
berdasarkan kaedah dan teknik pengajaran seperti kaedah demonstrasi, penyoalan,
perbincangan dan lain-lain.
Di samping itu, kaedah keseluruhan kelas, kaedah
kumpulan dan kaedah individu juga harus diambil kira semasa menentukan strategi
pengajaran dan pembelajaran. Secara am, tujuan menentukan strategi ini adalah
untuk membolehkan murid-murid melibatkan diri sepenuhnya dalam aktiviti
pembelajaran mereka serta menguasai kemahiran dengan berkesan.
5.Penentuan Masa
Penentuan
masa dalam sesuatu waktu pelajaran biasanya diagihkan kepada aktiviti
pengajaran dan pembelajaran seperti set induksi, penyampaian guru, aktiviti
guru dan murid, aktiviti pembelajaran murid serta penutup. Oleh kerana aktiviti
pengajaran dan pembelajaran masa kini berorientasikan murid, sebahagian besar
peruntukan masa dalam setiap waktu pelajaran dalam setiap waktu pelajaran
hendaklah diagihkan kepada aktiviti pembelajaran murid sendiri secara am, masa
yang diperuntukan bagi guru mengajar hendaklah dikurangkan seboleh-bolehnya
tidak melebihi satu pertiga daripada waktu pelajaran.
6. Pemeringkatan Isi
Dalam
proses penyampaian, isi pelajaran yang telah dipilih hendaklah disampaikan
mengikut urutan yang sesuai. Ini boleh dilaksanakan mengikut prinsip-prinsip pengajaran
berikut iaitu:
1. Daripada
mudah kepada kompleks.
2. Daripada
dekat kepada jauh.
3.
Daripada konkrit kepada abstrak.
4. Daripada
pengetahuan sedia ada kepada pengetahuan baru yang hendak dipelajari.
5. Daripada
kemahiran sedia ada kepada kemahiran baru yang hendak dipelajari.
Tujuan
utama menyusun isi pelajaran mengikut prinsip-prinsip pengajaran adalah untuk
memudahkan serta mempertingkatkan kefahaman murid-murid dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
7.Pemilihan Sumber
Pemilihan
sumber dalam proses penyampaian merujuk kepada penggunaan bahan bantu mengajar
yang sesuai. Penggunaan bahan bantu mengajar memainkan peranan yang penting
dalam usaha membentuk konsep yang tepat daripada isi pelajaran yang sedang
disampaikan dengan menggunakan prinsip pengajaran daripada konkrit kepada
abstrak. Perlu diingatkan bahawa sumber pelajaran tidak terhad kepada buku
teks, kapur dan papan tulis sahaja.
Sumber
pelajar juga boleh termasuklah carta, gambarajah, bahan-bahan konkrit, tv, model,
spesimen dan sebagainya. Dengan pemilihan sumber yang sesuai aktiviti
pengajaran dan pembelajaran akan menjadi lebih seronok dan berkesan .
8. Objektif Pengajaran Dan Domain
Pembelajaran
Penulisan
objektif pengajaran dan pembelajaran boleh dibuat berdasarkan kepada tiga
domain iaitu domain kognitif, domain afektif dan domain psikomotor.
a. Domain
Kognitif
Objektif
pengajaran dan pembelajaran domain kognitif menegaskan hasil intelek seperti
pengetahuan dan pemahaman sesuatu istilah, fakta, konsep, prinsip, hukum,
kaedah, cara dan prosedur serta kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif. Hasil
pembelajaran yang diharapkan boleh dikategorikan kepada lima kategori taksonomi
bloom iaitu pengetahuan, kefahaman, aplikasi, analisis dan penilaian.
b. Domain
Afektif
Objektif
pengajaran dan pembelajaran domain afektif merupakan objektif yang menegaskan
aspek rohani dan emosi seperti sikap, nilai, dan perasaan.
c. Domain
Psikomotor
Objektif
pengajaran dan pembelajaran domain psikomotor pula menegaskan tingkah laku atau
kemahiran pergerakan seperti menulis, melukis, memasak, menjahit, memasang,
bermain, berenang dan mengoperasi mesin dan alat.
9. Penerapan Nilai
Nyatakan
nilai-nilai murni yang berkaitan (yang hendak diterapkan) dengan isi kandungan
yang hendak disampaikan.
10. Konsep Utama
Konsep-konsep
utama yang hendak disampaikan yang berkaitan dengan tajuk pelajaran.
11. Pengetahuan Sedia Ada
Pengetahuan
atau maklumat yang sudah sedia ada pada murid-murid sebelum pelajaran pada hari
itu. Pengetahuan ini boleh merujuk kepada topik-topik yang sudah disampaikan
kepada murid sebelum ini, mungkin mata pelajaran yang berlainan dan juga
pengalaman murid sendiri.
12. Alat Bantu Mengajar
Alat
atau bahan bantu mengajar yang digunakan bagi membantu pengajaran guru selain
kapur dan papan hitam/hijau seperti carta, peta, gambar dan gambar rajah.
13. Perancangan Penyampaian Pengajaran
Terdapat
tiga komponen utama dalam perancangan penyampaian pengajaran iaitu induksi set,
langkah perkembangan dan penutup. Dalam merancang kedua-dua komponen ini,
beberapa perkara lain perlu difikirkan dan diambil kira oleh guru seperti
kaedah dan teknik pengajaran serta pembelajaran yang sesuai, masa,
pemeringkatan isi, pemilihan dan penyediaan sumber, bahan dan alat serta
aktiviti yang sesuai. Guru juga perlu bersedia menjaga kualiti pengajarannya.
a. Induksi
Set
Induksi
set merupakan kaedah atau cara seseorang guru memulakan pengajaran. induksi set
yang baik akan dapat menarik perhatian murid kepada pelajaran, bersedia
menerima pelajaran baru dan menggalakkan pembelajaran murid. seseorang guru
perlu merancang induksi set yang kreatif, menarik dan berkaitan dengan isi
pelajaran yang hendak disampaikan. guru boleh menjalankan induksi set dengan
pelbagai cara seperti menggunakan alat atau bahan bantu mengajar, bersoal jawab
dan mengaitkan dengan pengetahuan sedia ada atau isi pelajaran lepas. masa yang
digunakan bagi induksi set biasanya adalah antara tiga hingga lima minit.
b. Langkah-langkah
Perkembangan
Selepas
menyediakan murid kepada pelajaran melalui set induksi, guru meneruskan pelajaran dengan
menyampaikan isi kandungan sebenar kepada murid. Penyampaian pengajaran yang
berkesan akan menggalakkan pembelajaran yang berkesan dan menyeronokkan. Guru
perlu merancang dengan teliti penyampaian pengajarannya.
Rumusan
Rumusan
Rancangan
pengajaran merupakan satu dokumen perancangan pengajaran. Dokumen ini
mengandungi maklumat lengkap mengenai pelaksanaan sesuatu pengajaran yang akan
dilaksanakan oleh guru. Persediaan mengajar yang disediakan dengan baik akan
membantu guru dalam melaksanakan pengajaran bagi mencapai objektif yang
ditetapkan, menjadi asas penilaian kualiti pengajaran pembelajaran dan
merancang tindakan susulan untuk melaksanakan penambahbaikkan pengajaran dan
pembelajaran.
Untuk
menyediakan sesuatu rancangan kerja yang baik dan berguna, guru haruslah
menyedari kepentingan rancangan kerja terhadap pengajarannya. Di samping itu,
dia harus boleh mentafsirkan sukatan pelajaran mata pelajaran yang di ajarnya.
Selain itu, guru juga di kehendaki menentukan suatu format rancangan kerja yang
sesuai untuk digunakan semasa menyediakan rancangan kerjanya .
Guru
perlu membuat perancangan bagi proses pengajarannya. Perancangan sebelum proses
pengajaran merujuk kepada keputusan yang dibuat mengenai mengelola, melaksana
dan menilai pengajaran (Burden & Byrd, 1999). Perancangan yang teliti dan
komprehensif akan memberi kesan yang positif kepada pembelajaran pelajar.
Perancangan juga akan memastikan setiap minit dalam tempoh pengajaran guru
sepanjang tahun memberi kesan yang bermakna kepada guru dan murid. Isi
kandungan dan bahan yang hendak disampaikan perlu lengkap dan menepati kehendak
sukatan dan huraian sukatan pelajaran yang telah ditentukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan