Pengenalan
Di dalam mengkaji dan
menganalisis pelbagai dimensi proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah
berdasarkan rujukan-rujukan, beberapa istilah khusus banyak diguna pakai bagi
tujuan pemahaman kepada unsur-unsur dan proses pelaksnaan pengajaran tersebut.
Antaranya ialah istilah pendekatan, kaedah, teknik, strategi dan aktiviti.
Pemahaman terhadap setiap unsur tersebut adalah amat penting bagi memastikan
seseorang guru itu mengetahui dan memahami apa yang dilakukannya dan bagaimana
untuk mencapai objektif sesuatu pengajaran dan seterusnya mencapai matlamat
pendidikan yang dirancang.
Kaedah merupakan satu tindakan
atau beberapa jenis tindakan yang bersistem, tersusun dan spesifik untuk
mencapai sesuatu objektif jangka masa pendek. Terdapat banyak kaedah yang
popular diamalkan dalam pengajaran dan pembelajaran khususnya untuk pembelajaran bahasa seperti
kaedah natural, kaedah nahu tradisional , kaedah terus dan kaedah ajuk hafaz.
Empat Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu
1. Kaedah
Natural
Kaedah
ini berasaskan penggunaan bahasa dalam situasi komunikatif seperti yang berlaku
dalam pendekatan-pendekatan tradisional. Kaedah ini kurang menekankan rujukan
kepada analisis gramatikal, latih tubi gramatikal atau kepada teori tatabahasa
tertentu. Kaedah ini melihat bahasa sebagai satu alat untuk menghubungkan makna
dan mesej. Ini bermakna, penguasaan hanya akan berlaku apabila orang memahami
mesej dalam bahasa sasaran. Penguasaan bahasa mirip kepada prinsip
audiolingualis, iaitu sebagai penguasaan
struktur secara berperingkat-peringkat.
Teori
pembelajaran bahasa menurut kaedah ini melibatkan dua cara yang ketara untuk
memperkembangkan keupayaan berbahasa iaitu penguasaan (acquisition) dan
pembelajaran (learning).
Pertama
ialah penguasaan. Cara yang semula jadi, yang terlaksana sama seperti cara
kanak-kanak menguasai bahasa pertama mereka, iaitu merujuk kepada cara-cara
yang tidak disedari yang melibatkan perkembangan melalui pemahaman dan melalui
penggunaan bahasa untuk komunikasi yang bermakna.
Kedua
ialah pembelajaran. Proses yang melibatkan peraturan-peraturan secara sedar tentang
bahasa diperkembangkan. Ia berkesudahan dengan pengetahuan yang jelas tentang
bentuk bahasa dan keupayaan merealisasikan pengetahuan dalam bentuk lisan.
Pengajaran yang formal diperlukan untuk membolehkan pembelajaran berlaku dan
pembetulan kesalahan dapat membantu dengan perkembangan peraturan yang telah
dipelajari. Aspek-aspek dalam pendekatan natural bermula daripada kelas rendah,
penekanan adalah kepada persembahan input pemahaman dalam bahasa sasaran. Guru
berfokus kepada barang-barang yang ada di dalam kelas, dan kandungan gambar
seperti yang dilakukan dalam kaedah terus.
Untuk
mengurangkan rasa tertekan, pelajar tidak diperlukan untuk mengucapkan sesuatu
sehingga mereka sudah cukup bersedia untuk berbuat demikian. Guru merupakan
sumber utama bagi membolehkan input pemahaman berlaku dalam bahasa sasaran.
Masa kelas secara total diperuntukkan kepada aktiviti memberi input untuk
penguasaan. Guru diminta menerbitkan arus input bahasa yang konstan (tekal),
sambil memberi klue non linguistik untuk membimbing pelajar mentafsir input
tersebut.
Bahan-bahan
lain yang diperakukan untuk pendekatan natural ialah jadual, brochures, iklan, peta, buku-buku yang
sesuai dengan tahap keupayaan pelajar. Permainan secara umumnya adalah berguna
sebagai bahan-bahan bilik darjah.
Kelebihan
kaedah ini yang dapat dilihat ialah ianya dilaksana secara
berperingkat-peringkat. Bermula dengan penguasaan pada peringkat rendah
hinggalah ke peringkat tinggi yang membolehkan seseorang memahami makna ujaran
bahasa tersebut. Pembelajaran secara berperingkat yang bermula dari aras rendah
hingga ke aras tinggi dan teratur membolehkan seseorang yang ingin belajar
sesebuah bahasa boleh menguasai bahasa tersebut dengan mudah dan lancar. Tambahan pula, pembelajaran bahasa untuk
memperkembangkan keupayaan berbahasa adalah mengikut keupayaan seseorang.
Pelajar tidak digalakkan mengucapkan sesuatu sebelum dia benar-benar bersedia
untuk mengungkapkannya. Cara sebegini akan dapat mengurangkan tekanan
pelajar tersebut dan boleh membuatkan
hati pelajar itu gembira untuk belajar bahasa.
Namun,
kaedah ini turut mempunyai kelemahannya . Kaedah ini kurang menekankan rujukan
kepada analisis gramatikal, latih tubi gramatikal atau kepada teori tatabahasa
tertentu. Ia lebih kepada penguasaan bahasa melalui komunikasi dengan
mengaitkan makna ujaran itu dengan bahasa sasarannya.
2. Kaedah Nahu Tradisional
Kaedah
nahu tradisional ini diajar untuk membolehkan pelajar memahami nahu sesuatu
bahasa dan juga melatih pelajar menulis menggunakan bahasa yang betul. Kaedah
ini juga, membolehkan pelajar menterjemahkan bahasa asing ke bahasa natif dan
sebaliknya. Ia juga bagi melengkapkan pelajar dengan perbendaharan kata yang
luas yang dapat digunakan dalam penulisan.
Selain
itu, ia juga membolehkan pelajar membaca dan menterjemahkan makna buku-buku
yang dibaca ke bahasa ibunda dan membolehkan mereka menikmati nilai
kesusasteraan yang dibaca. Kaedah nahu tradisional ini bersifat deduktif yang
mementingkan bahasa tulisan daripada lisan. Teknik mengajar kaedah nahu
tradisional ini ialah dengan memperkenalkan pelajar kepada undang-undang nahu terlebih
dahulu.
Kemudian
guru memberi penerangan kepada pelajar mengenai undang-undang ini dan
kemudiannya memberi misalan. Undang-undang nahu ini perlu dihafal. Pelajar-
pelajar diberi senarai perbendaharaan kata yang perlu dihafal. Dalam
pembelajaran bahasa kedua, senarai perbendaharaan ini dipasangkan dengan makna
dalam bahasa kedua. Pelajar-pelajar kemudiannya disuruh membuat ayat-ayat dengan
menggunakan senarai perbendaharaan kata itu berdasarkan undang-undang yang
dipelajari.
Kelebihan kaedah ini ialah seseorang yang ingin belajar sesebuah bahasa
yang baharu baginya akan mudah menguasai bahasa tersebut dalam aspek
perbendaharaan kata dan tulisan. Ini kerana kaedah ini mementingkan pemahaman
terhadap nahu sesuatu bahasa dan juga melatih seseorang terutamanya pelajar menulis menggunakan bahasa yang betul. Di
samping itu, kaedah ini akan membolehkan seseorang menambahkan perbendaharaan
kata bahasa yang ingin dipelajarinya.
Kelemahan kaedah ini ialah, kaaedah
ini lebih mengutamakan aspek kemahiran menulis dan kurang memberi perhatian
kepada aspek lisan. Ini boleh menyebabkan seseorang kurang menguasai bahasa
tersebut secara verbal. Ini kerana, pembelajaran sesuatu bahasa itu bukan
setakat pada aspek penulisan dan penguasaan kosa katanya tetapi ia juga
melibatkan pertuturan dan pendengaran.
3. Kaedah Terus
Kaedah ini mula diperkenalkan oleh Michell
West dan Harald Palmer antara tahun 1920 hingga 1935. Kaedah ini dikatakan sama
dengan kaedah askar kerana pernah digunakan unruk melatih pegawai tentera dan
diplomat dalam Perang Dunia Kedua. Kaedah terus mengutamakan prinsip-prinsip
mengajar yang berdasarkan psikologi kanak-kanak.
Kaedah
ini amat sesuai untuk pengajaran bahasa kedua dan segala pengajaran tidak
sekali-kali menggunakan bahasa yang telah diketahui oleh murid-murid. Kaedah ini bertujuan membolehkan kanak-kanak
menguasai keempat-empat kemahiran bahasa itu secara berkesan dan membolehkan
mereka menggunakan bahasa yang dipelajari itu dalam masyarakat berkenaan.
Kaedah ini disampaikan berdasarkan empat asas
iaitu perhubungan secara langsung antara perkataan dengan benda atau ayat
dengan fikiran atau sebaliknya. Seterusnya, pengajaran harus dikaitkan dengan
pengalaman- pengalaman yang telah sedia ada. Kemudian harus menimbulkan
perasaan ingin tahu kanak-kanak melalui soalan-soalan yang telah dirancangkan
dan pengajaran haruslah berpandu kepada lunas-lunas kanak-kanak mempelajari bahasa ibunda mereka.
Melalui kaedah ini, pembelajaran
sesuatu bahasa akan bertambah mudah kerana ia mengikut prinsip psikologi
kanak-kanak. Penguasaan bahasa melalui cara psikologi kanak-kanak adalah lebih
mudah dan berkesan. Ini kerana, penguasaan bahasa melalui kaedah ini melibatkan
aspek perhubungan antara satu perkataan dengan benda, ayat dengan fikiran dan
sebaliknya. Selain itu,
pengalaman-pengalaman turut boleh
dikaitkan dengan pengajaran. Di samping itu, kaedah ini juga turut menimbulkan
sifat ingin tahu melalui teknik (sokratik)penyoalan. Ini akan memudahkan lagi
pembelajaran sesuatu bahasa kerana minat dalam diri telah dipupuk.
4. Kaedah Ajuk Hafaz
Kaedah
ini adalah kaedah pengajaran dilakukan secara demonstrasi dan latih tubi.
Pengajaran demonstrasi harus berkaitan dengan tatabahasa, pertuturan,
perbendaharaan kata melalui guru bahasa atau penutur jati. Tatabahasa diajar
secara menghafaz beberapa ayat asas melalui ajukan dan maknanya diberi dalam ungkapan biasa dalam
bahasa ibunda. Murid tidak dikehendaki menterjemah perkataan demi perkataan.
Apabila semua ayat sudah dipelajari secara
terperinci, murid akan membaca deskripsi bahasa sasaran itu dalam bahasa ibunda
pula. Contohnya diberi dalam bahasa sasaran dengan persamaannya dengan bahasa
ibunda. Kemudian, dia terus mendengar lagi ayat-ayat daripada pertuturan yang
menyambungkan ayat-ayat asas tadi bagi latihan mendengar.
Akhirnya, dia berlatih dalam dialog dengan
menggunakan ayat dasar dan gabungan bahagian-bahagiannya. Guru harus
menyediakan aktiviti yang bersesuaian seperti latihan dalam pertuturan,
karangan-karangan lisan, latihan cara menyebut sesuatu perkataan, menyebutkan
dengan betul tiap-tiap bunyi dalam bahasa sasaran dan tahu pula menggunakannya
dalam bentuk-bentuk .
Melalui
latih tubi, pelajar akan mudah memahami sesuatu pengajaran kerana ia melibatkan
pengulangan. Kelebihan lain yang dapat
dilihat melalui kaedah ini ialah pengajaran demonstrasi atau mengajuk. Melalui
kaedah mengajuk, pembelajaran akan bertambah menarik kerana ia melibatkan
pertuturan pelajar. Penguasaan verbal pelajar terhadap bahasa semakin lama
semakin mantap kerana adanya aktiviti latih tubi yang melibatkan pengulangan
dan pengajukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan