Pengenalan
Pemerolehan bahasa sering dikaitkan dengan cara-cara
bahasa dikuasai oleh seseorang kanak-kanak. Asas kenyataan ini adalah
berteraskan hipotesis yang ditemukan oleh ahli psikologi dan ahli bahasa yang
tersohor dalam abad yang lalu. Sama ada bahasa pertama atau pun bahasa kedua,
pemerolehan bahasa terjadi setelah melalui beberapa proses yang sistematik.
Teori pemerolehan
bahasa merujuk kepada kaedah atau cara yang digunakan oleh seorang manusia
untuk memperoleh ilmu berkaitan bahasa agar dapat berkomunikasi dengan baik. Teori
pemerolehan bahasa turut terbahagi kepada empat iaitu teori behaviorisme yang
menyatakan pembelajaran bahasa melalui proses pengulangan yang melibatkan
rangsangan dan gerak balas. Kedua ialah Teori Mentalis yang berkaitan dengan kognitif, iaitu
kajian tentang fikiran dan peranan mental dalam pemerolehan bahasa. Ketiga,
Teori Konstruktivisme yang mengkaji pada struktur bahasa dan memberi
perhatian yang serius terhadap fungsi bahasa. Seterusnya ialah Teori
Interaksional yang memandang pembelajaran bahasa adalah sebagai alat interaksi
dan ia merupakan satu proses yang melibatkan mental dan linguistik.
Huraian
terpeinci berkaitan teori-teori pemerolehan bahasa akan djelaskan dengan lebih
lanjut bermula dengan teori behaviorisme di sebelah.
Empat
Teori Pemerolehan Bahasa
1. Teori Behaviorisme
Tokoh
pelopor bagi teori
behaviorisme ialah Bloomfield, Edward Sapir, Fries, Boas dan Brooks. Ahli
psikologi yang turut berpegang pada teori ini termasuklah B.F Skinner, Pavlov,
Hull dan Thorndike.
Teori
behaviorisme beranggapan bahawa bahasa diperolehi melalui proses pengulangan bahasa
dan dikuasai melalui rangsangan dan gerak balas. Golongan ini mementingkan
pengukuhan dalam pembelajaran yang dapat ditimbulkan melalui ganjaran. Dalam
konteks pengajaran dan pembelajaran bahasa, teori ini menegaskan latihan dan
latih tubi pola.
Teori ini juga menekankan kemahiran lisan
dalam pengajaran. Prinsip-prinsip pengajaran bahasa dari golongan ini adalah
dari pandangan dan pendapat ahli-ahli psikologi dan linguistik Aliran Behaviorisme. Golongan ini beranggapan
bahawa bahasa pertama yang diutamakan ialah bahasa lisan manakala bahasa
tulisan merupakan bahasa kedua yang penting.
Ahli-ahli
Behaviorisme menegaskan bahawa pengajaran bahasa mestilah didahului dengan
bahasa lisan. Kemudian diikuti dengan
bahasa tulisan yang dianggap perkara kedua penting dalam pengajaran dan
pembelajaran. Ini bermakna guru-guru mestilah berusaha untuk membolehkan
murid-murid bertutur dalam bahasa itu
dahulu dan kemudian baharulah kepada pengajaran membaca dan menulis. Ini hanya
dapat dilakukan setelah murid-murid dapat menguasai sistem bahasa dan struktur bahasa.
Kedua,
bahasa adalah satu tabiat. Prinsip ini sesuai diterapkan dalam proses
pembelajaran kedua. Bagi membentuk biasaan ini latihan dan latih tubi serta perbualan bahasa
juga diutamakan. Guru perlu menyusun pelajaran dengan baik dan pengajaran
dimulakan daripada pola-pola yang senang kepada yang lebih susah.
Ketiga,
pengukuhan adalah satu syarat penting di dalam pembelajaran disebabkan ia
merupakan satu alat untuk menentukan pembentukan tingkah laku yang dikehendaki.
Dalam situasi pembelajaran bahasa pengukuh-pengukuhnya adalah pujian,
keistemewaan, pengiktirafan, maklum balas, galakan dan sebagainya. Mengikut prinsip ini
sesuatu gerak balas yang betul perlu diteguh oleh guru dengan cara memberikan
pengukuhan seperti yang disebutkan di atas.
Keempat,
latihan pembelajaran adalah latihan yang dikukuhkan. Ia merupakan latihan
ulangan sesuatu gerak balas dengan sesuatu rangsangan. Latihan dan latih tubi
hendaklah dilakukan dalam keadaan yang bermakna. Ini adalah untuk mengelakkan
pelajaran tersebut menjadi bosan. Peneguhan boleh dilanjutkan oleh guru melalui
penggunaan bahan-bahan makmal bahasa. Dalam hal ini, satu model pembelajaran
telah dikemukakan oleh Behaviorisme iaitu : Latihan yang dikukuhkan --->
pembelajaran ---> perubahan tingkah laku.
Kelima, model-model bahasa yang terbaik
haruslah diutamakan. Dalam konteks pembelajaran bahasa di sekolah-sekolah,
bahasa guru menjadi model yang diikuti oleh pelajar-pelajar. Jika model-model
ini menggunakan bahasa yang sama atau mirip-mirip sama dengan bahasa matlamat,
maka ini akan menguntungkan pelajar-pelajar itu.
Dan
keenam, mewujudkan operasi rangsangan dan tindak balas dalam proses
pembelajaran. Bahasa adalah hasil operasi rangsangan dan tindak balas.
Pembelajaran bahasa akan lebih berkesan jika kedua-dua unsurini dapat
diwujudkan. Selain bertujuan menghasilkan satu pembentukan tingkah baru yang
berkesan, ia juga boleh bertindak sebagai daya penggerak dan meningkatkan minat
serta motivasi.
Terdapat
beberapa cara yang boleh dilakukan oleh guru untuk mempelbagaikan situasi
rangsangan. Pertama adalah dengan cara mempelbagaikan tingkah laku. Kedua
adalah dengan cara mempelbagaikan pengalihan saluran deria, ketiga dengan cara
mempelbagaikan pola interaksi guru dan murid dan keempat dengan cara
mempelbagaikan pendekatan, kaedah, teknik, strategi dan alat-alat bantu
mengajar.
Berdasarkan
teori ini terdapat satu pendekatan yang boleh diaplikasikan dalam pengajaran
dan pembelajaran bahasa iaitu melalui pendekatan induktif. Pendekatan induktif
ialah memulakan sesuatu pengajaran itu dengan memberikan contoh-contoh terlebih
dahulu dan kemudian baharulah diterangkan.
2. Teori Mentalis
Teori ini
menekankan fungsi mental seseorang manusia itu. Menurut Chomsky, kanak-kanak
akan mengalami beberapa peringkat perkembangan dalam pemikiran iaitu bermula
dari peringkat terendah deria motor, kemudian kepada pra-operasi, operasi
konkrit dan operasi formal. Sebagai contoh, dalam pembelajaran bahasa, kanak-kanak
akan menguasai kemahiran memahami terlebih dahulu sebelum mereka belajar
bertutur.
Teori ini juga menekankan
kepada proses perkembangan pemikiran kanak-kanak. Oleh itu pembelajaran bahasa
akan diajar secara berperingkat-peringkat mengikut kematangan murid berkenaan.
Dengan itu proses pembelajaran berlaku secara sistematik dan guru dapat
mengawal kadar kemajuan pembelajaran murid secara berperingkat-peringkat.
Selain itu,
teori ini menekankan kepada pembelajaran mengikut kadar kendiri, di mana murid
berpeluang belajar sesuatu pengetahuan atau kemahiran berdasarkan minat,
kebolehan dan tahap kognitif mereka sendiri.
Namun, teori ini mempunyai kelemahannya iaitu ia mementingkan
kemahiran tulisan, yang kemudiannya diikuti dengan kemahiran bacaan manakala
kemahiran lisan pula kurang diberikan perhatian. Ini akan menyebabkan
sesetengah murid hanya mahir menggunakan bahasa dalam tulisan dan bacaan,
tetapi lemah dalam lisan (mendengar dan bertutur).
Walaubagaimanapun,
teori ini boleh diaplikasikan dalam
pengajaran dan pembelajaran. Guru yang mengaplikasikan teori ini dalam
pengajaran dan pembelajaran akan melakukan perancangan dengan membuat
pemeringkatan kemahiran. Ini bermakna, murid akan memperoleh sesuatu kemahiran
itu secara berperingkat-peringkat sesuai dengan kemahiran dan penguasaan
mereka.
Kemahiran
membaca akan dimulakan dengan kemahiran paling asas iaitu mengenal suku kata,
dan seterusnya kemahiran itu dipertingkatkan kesukarannya sehinggalah murid
berkenaan dapat membaca sebuah ayat yang lengkap. Sebagai contoh, dalam
pelaksanaan pengajaran ini, guru menetapkan 10 kriteria yang perlu dikuasai
oleh murid sebagai bukti mereka telah menguasai kemahiran membaca yang telah
ditetapkan. Pada pembelajaran pertama, guru mungkin menetapkan dua kriteria
yang perlu dicapai, kemudian dua lagi pada pembelajaran akan datang dan
begitulah seterusnya sehingga semua murid berjaya mencapai kriteria tersebut.
.
3. Teori Kognitif
Teori
ini berlandaskan pandangan Jean Piaget iaitu seorang ahli psikologi berbangsa
Swiss. Menurut Piaget (1963) perkembangan mental kanak- kanak boleh
dibahagiakan kepada empat peringkat (Abd.Aziz Abd. Talib, 2000).
Peringkat pertama melibatkan tahap motor-
sensori iaitu bermula umur 0 hinggalah dua tahun. Walaupun perkembangan
kognitif sudah bermula sedikit namun kanak-kanak masih belum boleh berfikir
secara rasional dan logik. Perlakuan kanak-kanak pada tahap ini lebih kepada
bercorak motor ( fizikal). Apabila memasuki peringkat kedua iaitu tahap
pemikiran pra-operasi dari umur dua hinggalah tujuh tahun. Perkembangan bahasa
bermula seawal umur dua tahun. Semasa berumur dalam lingkungan lima hingga
tujuh tahun perkembangan bahasa mereka menjadi lebih pesat seiring dengan
perkembangan sosial yang semakin meluas.
Peringkat
ketiga iaitu tahap operasi konkrit dari umur tujuh hinggalah sebelas tahun.
Kanak-kanak mula berfikir secara logik tetapi mereka hanya mampu berfikir
secara konkrit dan menyelesaikan sesuatu masalah yang dilihat secara fizikal.
Peringkat terakhir melibatkan tahap operasi formal dari umur sebelas hinggalah
15 tahun. Pada tahap ini kanak-kanak mula matang dan mampu berfikir secara
logik untuk menyelesaikan masalah termasuklah masalah secara abstrak.
4.
Teori Interaksionalisme
Teori
ini memandang pembelajaran bahasa adalah sebagai alat interaksi dan ia
merupakan satu proses yang melibatkan mental dan linguistik. Teori ini
menekankan pentingnya proses pembentukan hipotesis mengenai undang- undang
bahasa dalam sesuatu pembelajaran itu. Teori ini juga menyarankan supaya
guru-guru memberi banyak latihan kepada pelajar-pelajar.
Prinsip-prinsip
yang dicetuskan daripada pandangan-pandangan ahli-ahli bahasa Interaksionalisme
adalah seperti berikut: Pertama, penyampaian makna adalah lebih diutamakan
dalam komunikasi bahasa. Dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa, sama ada
pembelajaran bahasa pertama dan kedua, penyampaian makna adalah penting.
Pembelajaran bahasa bukan hanya mempelajari struktur itu tetapi apa yang lebih
penting ialah belajar untuk interaksi.
Kedua,
pembelajaran bahasa merupakan proses mental dan linguistik. Dalam pengajaran
dan pembelajaran bahasa, bahasa yang dituturkan dan makna yang dimaksudkan
adalah berhubung rapat. Interaksionalis mementingkan kedua-dua unsur iaitu
makna dan struktur bahasa.
Dan
ketiga, pengajaran dan pembelajaran bahasa memerlukan penumpuan terhadap
tugas-tugas atau aktiviti-aktiviti yang bermakna. Jika guru itu dapat
menyampaikan pengajaran dalam bentuk aktiviti-aktiviti yang bermakna maka murid-murid
berkemampuan untuk menggunakan bahasa itu dengan lancar dan fasih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan