Pengenalan
Teori
huraian bahasa merupakan teori dalam deskriptif yang memperkatakan ciri dan
fakta tentang struktur bahasa sejagat
yang ada dalam semua bahasa manusia di dunia ini. Teori huraian bahasa
cuba menghuraikan sifat umum yang terkandung dalam semua bahasa asli manusia dengan
melihat sifat dan ciri yang merentasi semua bahasa.
Justeru, dalam kajian tentang
sesuatu bahasa, pengkaji meneliti butiran terperinci dalam setiap bahasa untuk
mengetahui jarak perbezaaan antara bahasa itu, sedangkan dalam kajian ciri umum
pengkaji ingin mengetahui had perbezaan itu. Kedua-dua pendekatan ini saling
bergantung antara satu sama lain. Huraian terperinci sesuatu bahasa akan
membekalkan pengkaji butir yang boleh diabstrakkan untuk memperoleh pengitlakan
tentang sesuatu bahasa tersebut.
Teori
huraian bahasa terbahagi kepada empat aliran pemikiran iaitu Teori Tradisional
yang dipelopori oleh Panini. Teori ini berkaitan dengan kajian bahasa yang
dibuat terhadap bentuk-bentuk tulisan.
Kedua,
Teori Struktural yang diperkenalkan oleh Bloomfield. Teori bahasa ini merangkumi kajian tentang fonem dan
morfem serta kaitan antara fonem, morfem dan ayat. Ketiga, Teori Tranformasi Generatif yang dipelopori
oleh Noam Chomsky yang menyatakan bahasa adalah sistem tentang rumus-rumus
bahasa. Keempat, Teori Fungsional (Halliday) yang merangkumi kajian tentang perubahan yang
berlaku pada struktur bahasa ketika seseorang berkomunikasi.
Empat Aliran Teori Huraian Bahasa
1. Nahu Tradisional
Teori nahu tradisional ini
dipelopori oleh Panini yang berasal dari India. Menurut teori ini, bahasa ialah ucapan buah fikiran dan perasaan
manusia dengan teratur serta menggunakan alat untuk membunyikan suara. Ia juga
sangat mementingkan bahasa tulisan. Penutur juga adalah diwajibkan mematuhi
peraturan dan sebarang kesilapan yang dilakukan dianggap sebagai kesalahan.
Pengajaran pula banyak tertumpu kepada nahu terjemahan.
Aliran nahu tradisional ini telah
melahirkan tatabahasa tradisional. Tatabahasa tradisional berusaha menghuraikan
sesuatu bahasa, menganalisis dan menjelaskan konstituen ayat yang dibentuk
dengan baik. Aspek kajian tertumpu pada struktur permukaan dan bukan makna
ayat. Faedah tatabahasa ini ialah tatabahasa memberikan pemahaman asas kepada
mereka yang belajar tentang binaan bahasa serta dapat membantu mereka
meningkatkan kemahiran menulis.
Tatabahasa tradisional bukan
merupakan gabungan beberapa teori yang berusaha untuk menjelaskan struktur kesemua bahasa di dunia ini menggunakan satu
set konsep yang unik. Tatabahasa ini berpecah kepada traidisi yang berbeza-beza
bagi bahasa yang berbeza.
Dengan
kata lain, setiap bahasa mempunyai perbendaharaan kata tradisional mereka dan
cara analisis yang tersendiri. Sebagai contoh, setiap bahasa Eropah mewakili
dan menyesuaikan tatabahasa Latin ke dalam bahasa yang tertentu.
2.Struktural
Teori
ini muncul sebagai tentangan terhadap dasar nasional dan kaedah huraian bahasa
yang dilakukan oleh aliran tradisional. Teori ini mula diperkenalkan pada
pertengahan abad ke-20. Teori ini juga
dikenali sebagai tatabahasa struktural. Teori ini diperkenalkan oleh Leonard
Bloomfield(1897-1949) dan hasil kerja oleh Edward Sapir(1881-1939).
Tokoh-tokoh
yang mempelopori teori huraian bahasa struktural ini ialah Bloomfield, Edward
Sapir dan Leonard de Saussure. Menurut teori ini, bahasa adalah bersifat
sistematik dan mempunyai tatabahasa tersendiri serta hidup dan sentiasa
berubah-ubah. Bahasa juga dikatakan mempunyai satu sistem dan mempunyai
peraturan.
Selain
itu, bahasa bersifat arbitrari dan
digunakan untuk perhubungan antara satu dengan yang lain. Linguistik aliran struktural
melahirkan tatabahasa struktural yang berusaha untuk menjelaskan tatabahasa
sesuatu bahasa berdasarkan analisis struktur ayat. Aliran stuktural
mementingkan analisis struktur permukaan. Tatabahasa struktural merupakan
pendekatan kajian bahasa yang berfokus kepada binaan ayat.
Teori ini menumpukan kajian terhadap fonologi,
morfologi dan sintaksis. Huraian bahasa juga dilakukan secara induktif iaitu dimulai dengan contoh kemudian diikuti
pula dengan generalisasi dan tidak menentingkan makna serta analisis dibuat
secara luaran sahaja.
3. Transformasi Generatif
Teori
huraian bahasa Transformasi Generatif ini dipelopori oleh Noam
Chomsky.
Ianya bermula pada tahun 1957 dengan terbitnya buku Syntactic Structures. Dalam menghuraikan bahasa pada peringkat
pertama, aliran ini menggunakan Model Teori Struktur Sintaksis yang melibatkan
rumus struktur frasa, transformasi dan fonologi. Pada peringkat kedua, timbul
pula Extended Standard Theory yang
menekankan komponen sintaksis, semantik dan fonologi.
Menurut
teori ini, manusia sebenarnya dilahirkan
dengan kecekapan semula jadi untuk berbahasa. Kecekapan ini pula dikatakan
mengandungi satu set rumus yang eksplisit. Penutur natif dikatakan berkebolehan
membentuk dan memahami peraturan yang baru dalam sesuatu bahasa. Berdasarkan
daripada kebolehan ini seterusnya akan membentuk rumus-rumus bahasa secara
transformasi yang lengkap.
Penguasaan
bahasa juga adalah berdasarkan penguasaan bahasa pertama terlebih dahulu. Ayat
pula mempunyai struktur dalaman dan luaran. Menurut teori ini juga, bahasa dikatakan bersifat sejagat dan kreatif.
Binaan ayat mempunyai hubungan erat dan
menggunakan simbol-simbol tertentu untuk menganalisis setiap nahu.
Ahli
tatabahasa generatif percaya manusia tidak terlepas daripada melakukan
kesalahan linguistik apabila bertutur dalam dunia sebenar. Mereka mendakwa
kesalahan dalam keupayaan linguistik tidak berkaitan dengan kajian kecekapan linguistik.
Teori
Fungsional ini dipelopori oleh Haliday dan Wilkins. Teori ini mengkaji tentang
perubahan yang berlaku pada struktur bahasa ketika seseorang sedang
berkomunikasi. Teori ini juga menganggap bahawa bahasa adalah sebagai alat
perhubungan antara masyarakat dan sangat mementingkan aspek semantik iaitu
makna kata.
Pengukuhan
bahasa boleh berlaku secara verbal dan non-verbal. Penggunaan bahasa juga dapat
menggambarkan fikiran dan emosi penutur tersebut. Teori ini turut memberi
perhatian kepada fungsi bahasa sebagai alat komunikasi. Aspek yang ditekankan
ialah perubahan yang berlaku pada bentuk bahasa ketika seseorang itu
berkomunikasi.
2.3
Rumusan
Setelah
melihat kepada keempat-empat teori huraian bahasa tersebut, dapatlah kita
simpulkan bahawa bahasa merupakan satu
alat perhubungan yang sistematik. Maknanya, bahasa mempunyai
peraturan-peraturan nahunya yang tersendiri. Keempat-empat teori memandang bahasa dengan
kaedah mereka masing-masing. Aliran
tradisional mementingkan bahasa
tulisan. Aliran struktural pula menumpukan fonologi, morfologi dan sintaksis dan huraian bahasa
dilakukan sebagai induktif. Aliran
transformasi generatif pula memberi tumpuan pada pembentukan rumus-rumus bahasa
secara transformasi yang lengkap
manakala aliran fungsional pula melihat bahasa sebagai media perhubungan dan mementingkan
aspek semantik.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan